Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag lämnade in min V70 2,4T år 2000 ca 26 000 mil för hjulinställning på en seriös däckverkstad.

Jag har intrycket att det enda som gjordes var justering av Toe fram.
Som synes på bifogad bild är cambervinklarna utanför toleransområdet på protokollet..... är det normalt att bara mäta upp att dessa är utanför toleransområdet och sen lämna dem utan åtgärd eller rekommendation?
Bilagor
Hjulinställning.jpg
Hjulinställning.jpg (61.64 KiB) Visad 458 gånger
Är dåliga justernöjligheter på camber på den bilen. Finns viss möjlighet till justering fram pga spel för bultarna till spindeln genom fjäderbenet, men det innebär att man måste ta av hjulet, lossa spindelen, försöka gissa sig till rätt läge och hålla spindelen där, spänna, på med hjulet och mäta. Ganska värdelös procedur.

Jag själv sätter alltid minimum camber och ställer in toe efter det.
Kan de verkligen ha mätt rätt..?
-2.22 / +1.56 bak? Du borde isåfall se med blotta ögat att ena sidan är rejält kobent, den andra hjulbent :-/
Är det så stor skillnad mellan sidorna måste ju något vara trasigt?
De flesta moderna bilar brukar väl ha ca -0.5 till -1 grad camber bak, precis märkbart "kobent" med blotta ögat
Framhjulen bör stå till synes vinkelrätt mot marken, då är de inom ca +/- 0.5 grader.
Spanar man på nyare bilar på stan så ser man hur det ska vara :-)
Om man bara antar att bilen lutar 0,7 grader åt höger så motsvarar det att höger sida av bilen är 2 centimeter lägre än vänster sida dvs knappt synbart. Om man kompenserar för detta så blir camber godkänd för alla hjul utom vänster bakhjul.
Fram = -0.94/-0.79
Bak = -1.52/+0,86
Detta sagt för att bara som exempel påvisa att det är väldigt små vinklar vi talar om!
Sen att vänster bakhjul spökar kan ju bero på att bilen gått 5 varv runt jorden och snart är 24 år gammal, inte ens en Volvo har evigt liv, finns det något gummi kvar i bussningarna?
Vidare ställer rosten till det så det ofta är omöjligt att justera hjulvinklarna med den tidsåtgång som är budgeterad. Toe-In justering bak på V70N kan utvecklas till en rysare, likaså kan Toe-In fram krångla till det om yttre styrleder svetsat ihop med styrstagen.

För hjulinställning på nyare bilar, yngre än 5 år tycker jag att man kan förvänta sej att man åtgärdar felaktiga hjulvinklar med reservation för skadade delar och glappa bussningar. Avvikelser bör antecknas för eventuellt vidare åtgärd.
För äldre bilar där mycket är fastrostat och slitet försöker man nog justera där det är möjligt och anmärker på sådant som är trafikfarligt, så omfattning av hjulinställning kommer att variera.
/Hasse
Fjädringen brukar ju sätta sig mer på förarsidan än passagerarsidan på bilar som gått mycket med bara föraren i.. Men här verkar det ju vara tvärtom. :-/
Mäter verkstäderna camber relativt golvet som bilen står på eller relativt referenspunkter i chassiet? På lastbilar mäter man väl mot chassiet?
26k är väl inget? :-D
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]