Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
Hej

Är det någon som provat att byta från Volvos däck till något annat för få ner vägljudet eller är bilen bara dåligt ljudisolerad?

Tänker specifikt på C40 men antar XC40 har liknande "problem".
av Sevir
Ingen? :(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du får väl prova Tesla-däck, som har skumgummi limmat på insidan av slitbanan :-)
Det ger säkert någon form av dämpning men antagligen finns någon nackdel eftersom inte fler gör så..
Användarvisningsbild
av bem
Sevir skrev: tor 26 okt 2023, 18:29 Hej

Är det någon som provat att byta från Volvos däck till något annat för få ner vägljudet eller är bilen bara dåligt ljudisolerad?

Tänker specifikt på C40 men antar XC40 har liknande "problem".
Vad kan Volvos däck vara i detta fall? Rechargedäcken eller typ Michelin nåt, sommardäck. Eller vinterdäck typ Hakkapeliitta 10 (dubb)??
Sen kan det nog bero på typ av väg hur mycket vägbuller det blir. Vilken typ av väg tänker du främst på?
Det är nog en del skillnad på sommar och vinterdäck, om man inte har Rechargedäcken ("året runt" däck).
Jag tycker väl Volvos däck märkta VOL, t.ex. sommardäck, borde vara hyfsat tysta (är de på min V90 Recharge MY22, med Michelin Primacy 4 VOL 19 tum, och vinterdäck Hakkapeliitta 10 dubb 18 tum - på slät asfalt. Men helt klart är min V90 ganska dåligt ljudisolerad för ibland hörs vägbuller (på grov asfalt och grusväg) som det knappast anstår en Volvo i den prisklassen, min gamla V70 MY14 var betydligt tystare.
Kikade som hastigast i Vi Bilägares senaste däcktest och vad gäller lägst bullernivå (betyg 5 av 5) har för dubbdäck Continental IceContact 3 det, för friktionsdäck har Bridgestone Blizzak Ice det. Men de som är tystast är långt ifrån i topp totalt sett, det är ju bl.a. väggrepp på is och snö samt vått underlag att väga in också. Bäst totalt sett är i deras test för dubbdäck är Nokian Hakkapeliitta 10, och för friktionsdäck Continental VikingContact7.
Sen är den stora frågan om sådana däck som i deras test är tystast också är det på en C40 eller XC40.
Egentligen tycker jag man borde kunna få bullervärden från Volvo på de däck Volvo rekommenderar på sina bilmodeller, det kanske finns?
av Sevir
Recharge däck ”året runt” som dom skickade med, sommardäck. Det är främst nu jag märker en stor skillnad med dubb, minns inte vad det var för däck men klickade i dom vid beställning.

Min fråga var mer om det kommer bli en större skillnad att lägga ner pengar på andra däck eller bortkastade pengar.
Användarvisningsbild
av bem
Sevir skrev: tis 31 okt 2023, 17:14 Recharge däck ”året runt” som dom skickade med, sommardäck. Det är främst nu jag märker en stor skillnad med dubb, minns inte vad det var för däck men klickade i dom vid beställning.

Min fråga var mer om det kommer bli en större skillnad att lägga ner pengar på andra däck eller bortkastade pengar.
Kolla vilka vinterdäck du har nu. Det går säkert få fram bullervärden i nåt test.
Volvos Rechargedäck, vet du vilken däcktillverkare som gör dom? Vet jag läst tester på Volvos Rechargedäck men minns inte var, kanske de hade bullervärden med.
Jag gissar vissa rena sommardäck kan bli tystare på de flesta underlag än Rechargedäck. Likaså kan nog något vinterdäck (dubbat eller odubbat) vara tystare än Rechargedäck. Det skulle bli min bästa gissning. Hoppas du kan få ett bättre svar av någon som bytt till andra däck än Rechargedäck och hur bullret då upplevs i C40 eller XC40.
Personligen skulle jag undvika "året runt" liknande däck även om jag bodde på en plats där det skulle gå ha dem på året runt. Men på C40 och XC40 ren elbil kanske inte man kan välja bort Rechargdäck? Inget kan nog slå speciella sommar och vinterdäck trots allt både vad gäller prestanda och lågt buller.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av McDonald
Erik Å skrev: tis 31 okt 2023, 15:31 Du får väl prova Tesla-däck, som har skumgummi limmat på insidan av slitbanan :-)
Det är inget ”tesla-däck” utvecklat av tesla utan ett vanligt ljuddämpande däck. De flesta stora tillverkare har sådana i sitt sortiment. Tesla kör med dom då de fått mycket kritik för högt vägljud.
Däcken funkar bäst på breda profiler och ju större hjul, över 19 tum
Volvo har dessa däck också på 20 tum och över
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag har en XC40 Recharge -22, med 19-tumsfälgar och så kallade rechargedäck. Jag upplever bilen som relativt tyst både från vindbrus och vägljud. Inte riktigt lika bra som den V60 T8 jag hade innan men tillräckligt tyst för att höra fågelsången i skogen i hastighet upp till åtminstone 70 km/h.
Som jämförelse är kollegans Tesla model 3 en pina att åka i.

Hallå! Det där ju motorlampan som lyser[…]

Det är slangen till vevhusventilationen. Det[…]

Chippning av 940ltt 1996

Har bytt ut samtliga 5 tändkablar nu. Allt &a[…]

Vad blev det för kablar nu, om man får […]