Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SOS65
Det verkar vara 4ohm på själva högtalaren men det sitter ett 4ohm effektmotstånd i serie på minussidan, ska man flytta över detta motstånd till nya högtalare då man ersätter? har original stereo, den med CD, radio och bandare
av SOS65
Någon som vet varför Volvo lagt ett motstånd i serie så 4 blir 8 ohm ... är det för att deras slutsteg inte pallar för 4 ohm? enbart radion i sig borde väl inte vara något problem att köra på 4ohm högtalare?
Användarvisningsbild
av Daniel78
Det har med impedansen att göra. När man kopplar högtalare parallellt minskar motståndet. Om motstånden är för litet kan förstärkare överhetta. Även fader (fram/bak) blir fel när du har 4ohm fram och 8ohm bak. Vill menar att fram låter då högtalaren lite högre än bak.

Mvh Danne
av SOS65
Jag har Volvo original fram så det lär vara 8 ohm i dörrar och instrumentpanel... så då bör jag kanske löda dit effektmotståndet i alla fall på de nya bak?
Användarvisningsbild
av Daniel78
Det är diskanter som sitter vänster och höger i instrumentpanelen.

Edit—/ Tror att det finns flera som har 4ohm högtalare i dörrarna utan att förstärkaren tar skada men jag valde också att sätta in 8ohm.

Lycka till :-D
Senast redigerad av 4 Daniel78, redigerad totalt 0 gång.

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]