Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CyrusRNetWork
Hej,
Kamrem har gått av på en XC90 D5 AWD 2012 med motorkod D5244T18. Har gjort lite research och vissa har nämt att det kan vara så att motorn inte fått stryk ännu, då det är en diesel motor och kanske räcker med att byta kamrem, vattenpump & oljepump (?) om jag minns rätt.

Men tänkte jag gör en egen tråd och frågar om lite tips, antar att det värsta scenariot är att byta motor men vad är sannolikheten och vad behöver annars bytas?

Hur vet man om det krävs motorbytet eller om det behövs bytas andra delar?
av Malmstroem
D5 i en XC90 2012 är en interferensmotor. Går kamremmen av så är det synnerligen troligt att du får kontakt mellan kolv och ventiler i någon cylinder. Jag vet inte om det i teorin är möjligt att klara sig -- men det är i alla fall extremt osannolikt att du klarar ett kamremsbrott utan skador.

Det är svårt att veta exakt vad som gått sönder utan att skruva isär och titta efter. Kan du skruva själv så ryck topplocket och titta efter hur det ser ut. Är det "bara" krökta ventiler är det rätt enkelt att fixa. Tyvärr kan det vara betydligt mer. Ur mitt perspektiv är det lite av bortkastade pengar att betala en verkstad att göra detta.

Jag hade nog valt att lämna in för byte till annan begagnad motor om det var min bil.

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]