Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev: sön 29 okt 2023, 17:50 solenoidens uppgift slå in drevet till startmotorn och samtidigt starta själva startmotorn med hjälp av en kontakt , vad som hänt är troligen varmgång i kontakten till startmotorn på grund av dålig kontakt , vilket kan orsaka extrem värme
Okej. Satt i en Biltema startmotor som sa att de skulle passa b230 motorer. Fortfarande samma problem, någon idé?
spegel00 skrev: lör 28 okt 2023, 17:40 Blir och köpa ny, någon idé varför detta skett?
Du (eller någon före dig) har lossat muttern till batterikabeln utan att hålla emot på muttern innanför kabelskon. Detta är bakelit (en tidig plast) som "står emot" nästan allting, utom våld. Är dock lätt att limma med snabblim (Loctite) medan du letar startmotor. Det Biltema skriver "passar alla" stämmer. Det som skiljer är om du behöver båda stiften eller bara det yttre. Det inre stiftet används inte på alla modeller
Har du satt i en ny startmotor och det inte fungerar så plova en kabel direkt från + på batteriet till det yttre stiftet på startmotorn. Kolla även batteri polerna, ska vara rena, infettade och ordentligt fastdragna. På + polen sitter även en eller flera kablar som spänns fast med den andra muttern. Alltså det sitter en mutter som du spänner fast kabelskon och en mutter som du spänner fast kablar till elcentralen, tändlåset m.m.
lennarte skrev: mån 30 okt 2023, 07:16
spegel00 skrev: lör 28 okt 2023, 17:40 Blir och köpa ny, någon idé varför detta skett?
Du (eller någon före dig) har lossat muttern till batterikabeln utan att hålla emot på muttern innanför kabelskon. Detta är bakelit (en tidig plast) som "står emot" nästan allting, utom våld. Är dock lätt att limma med snabblim (Loctite) medan du letar startmotor. Det Biltema skriver "passar alla" stämmer. Det som skiljer är om du behöver båda stiften eller bara det yttre. Det inre stiftet används inte på alla modeller
Har du satt i en ny startmotor och det inte fungerar så plova en kabel direkt från + på batteriet till det yttre stiftet på startmotorn. Kolla även batteri polerna, ska vara rena, infettade och ordentligt fastdragna. På + polen sitter även en eller flera kablar som spänns fast med den andra muttern. Alltså det sitter en mutter som du spänner fast kabelskon och en mutter som du spänner fast kablar till elcentralen, tändlåset m.m.
Okej ska testa! På Biltema startmotorn är det 3 kontakter. 1 bult som är m12/13 som batteri och en annan röd kabel sitter på, antar till tändning?
Och dom 2 andra är stift kontakter. Ena stiftet sitter det en kabel på redan men det andra är tomt, menar du från det tomma stiftet ska jag dra en kabel till + på batteriet?

Tänkte även att jag ska prova ta ur startmotorn och köra den manuellt, såg en youtube guide hur man kan göra det. Så då ser jag om startmotorn funkar eller om jag fick en defekt startmotor
spegel00 skrev:Okej ska testa! På Biltema startmotorn är det 3 kontakter. 1 bult som är m12/13 som batteri och en annan röd kabel sitter på, antar till tändning?
Och dom 2 andra är stift kontakter. Ena stiftet sitter det en kabel på redan men det andra är tomt, menar du från det tomma stiftet ska jag dra en kabel till + på batteriet?
Kablarna på den stora skruven är, en grov röd
kabel som går direkt till batteriet och en klenare (ockå röd) går till B+ uttaget på generatorn. Den klenare kabeln (på yttre stiftet) är från tändlåset läge 3. Den kabeln ska du ta bort och ersätta med en kabel direkt från batteriet som du ska bara "dutta" på stiftet med. Då ska startmotor "reagera" omedelbart så tänk på att ha växel i friläge och tändning av. Det inre stiftet har en helt annan funktion på vissa modeller
lennarte skrev: mån 30 okt 2023, 11:55
spegel00 skrev:Okej ska testa! På Biltema startmotorn är det 3 kontakter. 1 bult som är m12/13 som batteri och en annan röd kabel sitter på, antar till tändning?
Kablarna på den stora skruven är, en grov röd
kabel som går direkt till batteriet och en klenare (ockå röd) går till B+ uttaget på generatorn. Den klenare kabeln (på yttre stiftet) är från tändlåset läge 3. Den kabeln ska du ta bort och ersätta med en kabel direkt från batteriet som du ska bara "dutta" på stiftet med. Då ska startmotor "reagera" omedelbart så tänk på att ha växel i friläge och tändning av. Det inre stiftet har en helt annan funktion på vissa modeller
Okej bra förklarat! Får testa det när jag kommer hem från jobbet! Om det inte funkar och startmotorn inte ger en reaktion. Vad är felet då? Hur ska jag gå vidare isåfall så jag är förberedd
Du har väl kollat batteriet, polerna, klämmorna. Kolla + och - kablarna. Det händer att - kabeln har problem under motorn. Prova med en startkabel mellan batteri - och motorblocket.
lennarte skrev: mån 30 okt 2023, 15:26 Du har väl kollat batteriet, polerna, klämmorna. Kolla + och - kablarna. Det händer att - kabeln har problem under motorn. Prova med en startkabel mellan batteri - och motorblocket.
Nu när jag mäter med ordentligt på startmotorn när jag vet bättre så har 1an 14v och 2an har 0.00 står det på multimetern när jag vrider om nyckeln så ska det väll inte vara? 2an ska väll ha ström också. Se bild i andra inlägget

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]