NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo20221
Hej,

Kör en v50 D2 Diesel årsmodell 2011 och upptäckte att golvmattan på höger passagerasida bak var väldigt blöt (!) Har därför plockat ut den kompletta mattan/golvet i baksätet samt passagerarsidan fram. Golvet vänster bak verkade vara helt torrt vad jag kunde se, men höger bak hade det samlats någon liter vatten och höger fram var det också väldigt blött. Har därför tagit bort allt vatten och torkat så gott jag har kunnat överallt. När i tiden detta eländet uppstod vet jag inte och det skulle inte förvåna mig om det har pågått länge..

Mattan/golvet framtill tycks ha drabbats av mögel undertill och det finns även mögel på isoleringen som sitter under/bakom handsfacket. Den sistnämnda isoleringen, som jag inte har lyckats ta bort ännu, verkar också vara blöt/fuktig på insidan, dvs den sidan som ligger på plåten..

På det numera torra golvet höger bak verkar plåtens färg vara intakt överallt men det finns också, vad jag antar är, rostbubblor på 3 ställen.

Vad jag kan se så verkar det röra sig om just vatten, baseart på hur det ser ut och luktar, men det ska sägas att jag inte är särskilt kunnig.

Alla idéer om vad det skulle kunna vara som har orsakat detta välkomnas varmt! Jag läste att denna typen av problem brukar kunna orsakas av takluckan, men jag har ingen sådann så det måste vara något annat.

Är också nyfiken på huruvida isoleringen som sitter under handsfacket har något särskilt namn och hur man monterar bort den rackaren?
Bilagor
20231028_104436.jpg
Rostbubblor på golvet höger bak
20231028_104436.jpg (1.62 MiB) Visad 656 gånger
20231028_122636.jpg
Passagerarsidan fram
20231028_122636.jpg (2.39 MiB) Visad 656 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det kommer inte från torkardiket (under plasten framför vindrutan där torkarna är monterade)?
Jag minns inte om/hur dräneringen ser ut där på V50, men kan vara värt att kolla.
av volvo20221
fjohan82 skrev:Det kommer inte från torkardiket (under plasten framför vindrutan där torkarna är monterade)?
Jag minns inte om/hur dräneringen ser ut där på V50, men kan vara värt att kolla.
Jag kikade en sväng där tidigare, genom att montera bort torkarna och plasten undertill, för att se om det låg löv och skräp där, men kunde inte se något sådant. På höger och vänster sida så finns de ett hål, uppskattningsvis 5 cm, som jag gissar är dräneringen där vattnet är tänkt att åka ned, men dessa verkade inte vara blockerade. Dock inte säker på att jag tittar på rätt ställen
av volvo20221
kareta skrev:Värmepaketet dränerar ner under bilen genom en slang som passerar golvbrunnen på passagerarsidan, kolla om den läcker.
Är det denna slangen du tänker på som syns på bilden? Den verkar inte läcka i mitt fall enligt tidigare kontroll, i alla fall inte vid mynningen. Gissar också att det måste vara något annat högre upp som helt/delvis har orsakat allt vatten eftersom den svarta isoleringen bakom/under handsfacket (som syns på en av de tidigare bilderna) också är blöt och möglig.

Bilden jag har bifogat i detta svaret är hämtad från google.
Bilagor
CF6DS_genomforing.gif
CF6DS_genomforing.gif (112.76 KiB) Visad 597 gånger
av volvo20221
GT-mannen skrev: sön 29 okt 2023, 10:31 Sitter vindrutan fast ordentligt i överkant? Be någon sätta sig i bilen och trycka på rutan inifrån så ser du om den rör på sig. Gör den det kan det vara läge att byta ruta, speciellt om den aldrig är bytt.

/Håkan
Tack Håkan! Jag ska undersöka saken närmare!
Användarvisningsbild
av Hedis62
volvo20221 skrev: lör 28 okt 2023, 15:58 Hej,

Kör en v50 D2 Diesel årsmodell 2011 och upptäckte att golvmattan på höger passagerasida bak var väldigt blöt (!) Har därför plockat ut den kompletta mattan/golvet i baksätet samt passagerarsidan fram. Golvet vänster bak verkade vara helt torrt vad jag kunde se, men höger bak hade det samlats någon liter vatten och höger fram var det också väldigt blött. Har därför tagit bort allt vatten och torkat så gott jag har kunnat överallt. När i tiden detta eländet uppstod vet jag inte och det skulle inte förvåna mig om det har pågått länge..

Mattan/golvet framtill tycks ha drabbats av mögel undertill och det finns även mögel på isoleringen som sitter under/bakom handsfacket. Den sistnämnda isoleringen, som jag inte har lyckats ta bort ännu, verkar också vara blöt/fuktig på insidan, dvs den sidan som ligger på plåten..

På det numera torra golvet höger bak verkar plåtens färg vara intakt överallt men det finns också, vad jag antar är, rostbubblor på 3 ställen.

Vad jag kan se så verkar det röra sig om just vatten, baseart på hur det ser ut och luktar, men det ska sägas att jag inte är särskilt kunnig.

Alla idéer om vad det skulle kunna vara som har orsakat detta välkomnas varmt! Jag läste att denna typen av problem brukar kunna orsakas av takluckan, men jag har ingen sådann så det måste vara något annat.

Är också nyfiken på huruvida isoleringen som sitter under handsfacket har något särskilt namn och hur man monterar bort den rackaren?
Det är dräneringen från ac:n som är igensatt. Har själv råkat ut för det . Ta loss dräneringslangen i övre fästet och blås igenom med tryckluft så ska du se att problemet försvinner. Kolla även att det droppar kondensvatten under bilen då du har ac: n på full fräs å Max kyla. Då ser du även om dom två anslutningarna på dräneringsslangen inne i bilen håller tätt. Idiotlösning från Ford antagligen för tror inte Volvo skulle konstruera nån så korkad lösning
av volvo20221
Hedis62 skrev: sön 29 okt 2023, 14:17
volvo20221 skrev: lör 28 okt 2023, 15:58 Hej,

Det är dräneringen från ac:n som är igensatt. Har själv råkat ut för det . Ta loss dräneringslangen i övre fästet och blås igenom med tryckluft så ska du se att problemet försvinner. Kolla även att det droppar kondensvatten under bilen då du har ac: n på full fräs å Max kyla. Då ser du även om dom två anslutningarna på dräneringsslangen inne i bilen håller tätt. Idiotlösning från Ford antagligen för tror inte Volvo skulle konstruera nån så korkad lösning
Ok tack! Vart hittar jag det övre fästet på dräneringsslangen?
Användarvisningsbild
av Hedis62
Bifogar bild

Tog en vecka för mig att torka golvmattan, säkert 10 liter vatten i den. Passagerarsidan längst bak är lägsta punkten på golvet så det är därför mest vatten samlas där
Bilagor
IMG_4741.jpeg
IMG_4741.jpeg (1.45 MiB) Visad 550 gånger
IMG_4815.jpeg
IMG_4815.jpeg (606.47 KiB) Visad 550 gånger
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]