Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
spegel00 skrev:Ska vänta lite med svetsdiff tills snön kommer och se hur de går å sladda, går det trögt så svetsdiffar jag
Tänk bara på att bilen blir mycket svårare att köra då den alltid strävar att gå rakt fram. Så fort du svänger finns risk att du sliter av en drivaxel, eller bryter upp svetsningen i diffen
av TioTusenKRBil
Du kan definitivt sladda med öppen diff, men bilen kommer vilja räta ut sig och antingen slå runt eller så får du helt enkelt avsluta sladden tidigare. Det blir svårare att hålla hastigheten och vinkeln uppe. Kollar man på grupp f/voc så ser man rätt tydligt att bilarna inte kan hålla bekväm och kontrollerad sladd på samma sätt. Man kan vänsterfotsbromsa och rycka kryckan samt sparka koppling väldigt aggressivt för att kompensera, men det är mycket svårare och oförutsägbart kontra lsd eller odiffat.
Skulle nog testköra svetsdiff på vintern om du aldrig gjort det innan. Du kanske kommer tycka att du "förstört" bilen om du inte gillar den vingliga konstant sladdiga känslan man får. Bilen kommer ALLTID vilja sladda, även på landsväg i kurvorna när man kör till affärn.
av spegel00
TioTusenKRBil skrev:Du kan definitivt sladda med öppen diff, men bilen kommer vilja räta ut sig och antingen slå runt eller så får du helt enkelt avsluta sladden tidigare. Det blir svårare att hålla hastigheten och vinkeln uppe. Kollar man på grupp f/voc så ser man rätt tydligt att bilarna inte kan hålla bekväm och kontrollerad sladd på samma sätt. Man kan vänsterfotsbromsa och rycka kryckan samt sparka koppling väldigt aggressivt för att kompensera, men det är mycket svårare och oförutsägbart kontra lsd eller odiffat.
Skulle nog testköra svetsdiff på vintern om du aldrig gjort det innan. Du kanske kommer tycka att du "förstört" bilen om du inte gillar den vingliga konstant sladdiga känslan man får. Bilen kommer ALLTID vilja sladda, även på landsväg i kurvorna när man kör till affärn.
Okej tack så mycket för bra information, ska först se hur det går att sladda utan och sen svetsdiffar jag beroende på om jag känner att jag behöver. Men lutar åt att svetsdiffa sen, alla säger att de är roligare haha. Men lär först lösa problemet med att få igång bilen, den är helt stendöd när jag vrider på nyckeln
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Klart det är roligare att sladda med svetsdiff än öppen diff. Men precis all annan körning är hemsk med svets.

Mycket bättre att skaffa en diffspärr, en aussilocker kostar inte så hemskt mycket. Man får dock leva med ett hemskt klickande ljud vid svängar - men bilen är iaf körbar.
RINMÄRKEN I LACKEN UNDERSPEGLARNA

Hej Kollar här finns säkert nån […]

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]