Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carlvalter
Tjena!

Skum grej hände idag. Körde bilen i ca 100 med farthållare. Plötsligt saktade bilen in, som om den bromsade. Försökte gasa men det gav inget. Rullade in på en mindre väg. Försökte starta bilen och den tuggade bara på utan att starta igång.

Kollade ventilen för bränsleinsprutet och det kom en skvätt då jag tryckte på den, testade att vrida om tändningen igen och det kom mer bensin då jag tryckte in ventilen så känns som att det inte är bränslepumpen det är fel på? Har nyligen bytt bränslefilter.

Bytt hela tändningssystemet i princip nyligen. Tändkablar, rotor, fördelarlock, spole, tändstift etc. Känns lurt om det vore något där som kärvade.

Batteriet skall vara i ok skick.

Kamremmen sitter där den sitter.

Har inte märkt av något konstigt tidigare. De ända problemen som bilen har just nu är dålig ABS-sensor vänster fram och tändningslåset, där man kan tända igång bilen men ibland måste röra nyckeln något bakåt för att den skall slå på elen (radio, lampor etc). Antar att detta är förslitningsskada.

Någon som har idéer kring vad som har hänt stumpan? Tacksam för spekulationer, högt som lågt.
Senast redigerad av 1 carlvalter, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad för motor?
Finns inte så himla mycket som kan orsaka direkt driftstopp... Det är typ vevaxelgivare och ev. kamaxelgivare(beroende på motor/styrsystem) som kan orsaka driftstopp. Och bensin/tändning då givetvis, men det har du ju redan kollat...
Användarvisningsbild
av Erik Å
carlvalter skrev: lör 28 okt 2023, 16:24 .. men ibland måste röra nyckeln något bakåt för att den skall slå på elen (radio, lampor etc)...
Är det inte det som är felet då?
Startkontakten (alltså vridomkopplaren bakom tändningslåset) verkar slå på inte mindre än 5 olika matningar (15, X, 15A, 15L, S) i läge II och 3 olika matningar (15, 15A, S) i läge III. Förutom "50" som styr startmotorns solenoid..
Minst en av de senare tre är uppenbarligen ansvarig för att motorstyrning, tändning och insprutning ska fungera. Glappar just den så lär du bli stående :-)
15-matningen går för övrigt via ett relä inne i elcentralen. Likaså X-matning.
av carlvalter
Lucif3r skrev: lör 28 okt 2023, 16:34 Vad för motor?
Finns inte så himla mycket som kan orsaka direkt driftstopp... Det är typ vevaxelgivare och ev. kamaxelgivare(beroende på motor/styrsystem) som kan orsaka driftstopp. Och bensin/tändning då givetvis, men det har du ju redan kollat...
Tack för svar!

Motorn är en 144 hk 2.4 L, exakta benämningen kan jag inte men det är en -99:a och utan turbo.

Vill tillägga att jag kikade på kamremmen och den såg hel ut, utifrån kort okulär besiktning, den låg längs med rullarna i varje fall.

Så precis som du säger känns det som att det inte kan vara så mycket annat. Bilen är hos en verkstad nu så får se vad de har att säga.

Min gissning är att det är att det inte går tillräckligt med bränsle in, det lilla jag fick ut kanske inte är tillräckligt. Vi får se!
av carlvalter
Erik Å skrev: lör 28 okt 2023, 17:28 Är det inte det som är felet då?
Startkontakten (alltså vridomkopplaren bakom tändningslåset) verkar slå på inte mindre än 5 olika matningar (15, X, 15A, 15L, S) i läge II och 3 olika matningar (15, 15A, S) i läge III. Förutom "50" som styr startmotorns solenoid..
Minst en av de senare tre är uppenbarligen ansvarig för att motorstyrning, tändning och insprutning ska fungera. Glappar just den så lär du bli stående :-)
15-matningen går för övrigt via ett relä inne i elcentralen. Likaså X-matning.
Intressant! Kan mycket väl vara något sådant, får se vad verkstaden säger. Gillar att försöka fixa saker själv men begriper mig inte helt på elektronik. Skulle byte av tändningslåset i så fall kunna vara en eventuell lösning?
Användarvisningsbild
av Erik Å
carlvalter skrev: lör 28 okt 2023, 18:17 .. Skulle byte av tändningslåset i så fall kunna vara en eventuell lösning?
Det är isåfall bara "startkontakt" som man byter, inte själva låset. Räkna med att startkontakten kostar runt 750 kr som reservdel hos Volvo.. :-/
Går säkert att hitta billiga på skroten. Men se upp, det finns två olika generationer. De äldre är i metall, de nyare av plast och har helt annorlunda kontaktdon. Enkla att byta iallafall.
Läs här: viewtopic.php?f=16&t=176956

Sen finns det säkert 100 andra fel som kan ge snarlika startvägran-symptom :-)
av carlvalter
LÖST!

Det var tändspolen. Köpte en ny på Vparts. Rannsakade mig själv och såg på gammla kvittot att den jag köpte förra gången kostade under 300 kr. Man får vad man betalar för, gott folk!
av carlvalter
sicnarf skrev: fre 03 nov 2023, 18:50 Vart köper man det för 300? Längesedan kanske?
Någon rea på Autodoc, den är lite dyrare nu men bedömt av sämre kvalité då den höll bara ca 1,5 år.
Bilagor
Screenshot_2023-11-03-19-37-54-75_e31d19e99ee0b334f92cd519696ee652.jpg
Screenshot_2023-11-03-19-37-54-75_e31d19e99ee0b334f92cd519696ee652.jpg (486.42 KiB) Visad 516 gånger

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]