Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Bytte motorolja på V70 idag o ser att jag har ett oljeläckage av typ omfattning som oljeutsläppet från Deepwater Horizon.

Det är på motorns högra sida. Blött o droppar under motornr, ner på täckkåpan som sitter under motorn.

Nedanför nedre, stora multiremsskivan är det riktig blött. Ovanför den skivan är det i princip torrt förutom att det ser ut att kastat lite olja halvmånesformat nån cm ovanför o efter skivan. I övrigt är det helt torrt uppåt efter motorns sida o långsidor.
På täckkåpan som sitter under motorn är det blött på en tredjedel, höger sida, rakt under där läckaget syns på motorn.

Vad tror ni har gett upp o vad föreslår ni?

Mvh
Senast redigerad av 2 monza, redigerad totalt 0 gång.
av monza
Ok. Tack. Då får väl börja därifrån.
Svårmekat, nån som vet?
Användarvisningsbild
av fjohan82
På min V60 D4 MY17 byttes främre vevaxeltätning för typ 1,5 år (4300 mil) sen.
Min PST sa att detta inte var ett helt ovanligt fel på VEA-motorn.
Man måste tydligen riva kamremmen vilket innebär att en ny sådan monteras vilket gjordes på Volvoverkstad och försäkringen gick in och tog merkostnaden utöver självrisken, då hade bilen rullat ca 15900 mil.
Som jag förstod det (och vad jag kan minnas) så skulle detta, utan försäkring, kostat ca 13000:-.
För min del slutade kalaset på runt 6900:-, fick lite rabatt på självrisken.
av monza
Ja, är vevaxeltätningen som gett upp.

Blir byte av
Packbox för vevaxel
Ny multirem
Komplett kamremsbyte (gått 6000 mil sedan förra byter)
Sen se om jag ska byta nått mer i förebyggande syfte, uppöver i motorn när man ändå öppnar upp.

Mvh
Nu är packboxen för vevaxel/remskivan bytt. Enligt meken satt packboxen felaktigt monterad så den har nötts ner (tjockleksmässigt) genom åren.

Bilen har gått 16´500 mil och motorn 11´000 mil. Det gjordes ett motorbyte på den 2020 och då var det även het diskussion om vem som skulle betala kamrem o multirem på ersättningsmotorn. Så jag antar att packbox byttes då o att nått blev fel då.
Jaja, nu ska det vara ok. Jag gjorde också komplett kamrem- o multiremsbyte nu när man ändå skulle fixa packboxen.
Man lär ju inte bytt packbox när motorn byttes, om den inte läckte,

Jag fick byta båda tätningarna på garanti på min V40CC D2 MY16 jag hade då. När den var 2-3år och hade gått cirka 10.000 mil. Det läckte både vid kamrem och växellåda. Tyvärr inte helt ovanligt på de först åren av VEA-motorn leverne.
Varför skulle man inte byta packbox när man ändå har maskin utanför bilen?

Borde ju va en självklarhet att passa på att byta rubbet när grejerna är lätt åtkomliga och inte utgör någon direkt arbetskostnad.
Nu är det några år sedan, 2020, men min "motorbytesresa" finns i en annan tråd. (tog 4 månader innan jag fick rätt och Volvocars och bilförsäljaren började göra det dom skulle)
Hur som helst, så enligt bilfirmans försäkringsbolag, skulle komplett montage av nya multirem o och kamrem inkl spännhjul etc innan motorn monterades i min bil. Sen vet inte jag om byte av packbox ingår i ett komplett byte av multirem o spännrulle. Duktigt skadad såg packboxen ut att vara i vart fall, som nedslipad.

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]