Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, börjar vara dags för att köpa en ny bil då våran V40 börjar bli för liten efter att vi fått barn.

Då våra dagliga körningar till 95% är kortare än 1-2 mil så är jag väldigt sugen på att köpa en laddhybrid och har tittat på antingen en V60 elr XC60 T6/T8 från 2019-2020, men från vad jag sett av många laddhybrider så är det få som kan köra på 100% el vid minusgrader (bor uppe norr så har minusgrader 1/3 av året). Därför tänkte jag höra hur det ser ut med dessa modeller när det gäller detta om man inte har tillgång till garage under vinterhalvåret.

Går det att köra majoriteten av kortare körning på enbart el vid minusgrader om man ser till att alltid förvärma bilen?
Utöver det har jag inte riktigt fått klarhet ifall det är bensinvärmare eller om man kan förvärma bilen med enbart el?
Sen har jag även läst att elmotorn på första versionen av hybridlinan inte riktigt var optimerad hur den skulle ge kraft så bakdelen kunde lätt glida ut i rondeller osv för den gav för mycket kraft helt plötsligt, stämmer det och lär det ge problem vid snökörning på vintern om man nu kan köra på enbart el då man enbart får bakhjulsdrift vid 100% eldrift?

Som sagt, skulle helst vilja kunna köra 95% av alla resor på enbart el men vet inte om det är möjligt då det blir så pass kallt på vintern uppe i norr? Om det är någon som bor här uppe i norr och kör någon av Volvos senaste laddhybrider får ni gärna skriva hur pass mycket ren eldrift ni får ut under vinterhalvåret (om det ens går).
Dom nya laddhybriderna med det större batteriet värmer kupén med elvärme och dom tidigare bilarna använder en liten bensinvärmare. Kia mfl startar bensinmotorn för värme.

Du kommer alltså kunna köra på el, men förbruka lite bensin för att värma kupén med hjälp av bränslevärmaren. Den drar i runda slängar 0,5l/h.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Laddhybrider i 60-serien på de årsmodeller du kikar på kallas Twin Engine.
Liten skillnad mellan årsmodell 2019 och 2020 på dessa är att hybridbatteriet har lite högre kapacitet på 2020.
2019 har hybridbatteri på 10,4 kWh, 2020 har 11,6 kWh. 11,5 % större kapacitet på hybridbatteriet på 2020 årsmodell.
På 2019-2020 är det bensinvärmare på 60-serien. Den startar om du skall värma bilen antingen vid start från Volvo Cars appen (direktstart eller via timern) eller start inifrån bilen (direktstart eller via timern).
Detta gäller oavsett om du har hybridbatteriet på laddning så bilen är ansluten med laddsladd.
Det innebär bl.a. att man inte kan starta värmaren på platser där avgasutsläpp från värmaren inte funkar (kallgarage t.ex.). Bensinvärmaren startar automatiskt (om man inte stängt av automatisk start) när man kör med bilen om det är kallt ute. Som nämts drar värmaren ca 1/2 liter bensin per timme när den är igång.
Om du skall åka säg 2 mil så tar det ca 20 min, går värmaren under den tiden drar den ca 1,5-2 dl bensin. Du kan stänga av automatisk start av värmaren under körning i bilens Klimatinställningar. I regel vill man ju sätta sig i en varm bil på vintern och då brukar man starta värmaren i 30 min innan och då går ca 2,5-3 dl bensin varje gång.
Har en laddhybrid själv (V90 Recharge MY22 early) T6 med bensinvärmare. Tycker det funkar bra med bensinvärmaren på vintern. Har använt den 2 vintrar nu och är på väg in i 3:e. Bor i Värmland, hyfsade vintrar här än.
Istället för att starta värmaren kan man via Volvo Cars appen starta bilens motor, välj i så fall start 15 min eller tidigare i timern i appen så får man fråga om man vill starta motorn.
Inga konstigheter egentligen.
Bäst hade varit om bilen hade kunnat värmas utan att bensinmotorn startas om bilen är ansluten med laddsladd men tyvärr funkar det inte så på Volvos laddhybrider som har bensinvärmare.
Hade dieselvärmare i min förra Volvo och det funka bra med den värmaren också. Bränslevärmare släpper ut orenade avgaser som du kanske känner till. Men det blir väl inga jättemängder under vinterhalvåret. Dock en nackdel och det får vi väl skylla på Volvo som designat värmaren så.
Jag har dock inget dåligt samvete för bensinvärmaren för jag kör såpass lite bil numera.
Skall du ha Volvo laddhybrid med elvärmare infördes de med start MY22 early på vissa (t.ex. V90 Recharge, dock gick det välja bort elvärmaren på MY22 early och få bensinvärmaren mot ett pristillägg på ca 3 tkr, det valde jag på min V90 Recharge MY 22 early). Men man får se upp på vissa modeller, Volvo återinförde bensinvärmare på vissa laddhybrider MY22 late och det höll i sig några MY, bl.a.på XC60. Anledningen var datachipbrist. V90 Recharge råka dock inte ut för detta.
Om du vill veta om en nyare Volvo laddhybrid har bensinvärmare eller elvärmare får du kolla i köpeavtalet på bilen där det står om bilen har bensinvärmare (står i alla fall i mitt bilavtal) eller så starta värmaren och kolla sen vid höger framskärm (innerskärmen) där du kommer känna avgaslukt efter ett tag och du hör även bensinvärmaren mullra under motorhuven.
bem skrev: lör 28 okt 2023, 10:18 Laddhybrider i 60-serien på de årsmodeller du kikar på kallas Twin Engine.
Liten skillnad mellan årsmodell 2019 och 2020 på dessa är att hybridbatteriet har lite högre kapacitet på 2020.
2019 har hybridbatteri på 10,4 kWh, 2020 har 11,6 kWh. 11,5 % större kapacitet på hybridbatteriet på 2020 årsmodell.
På 2019-2020 är det bensinvärmare på 60-serien. Den startar om du skall värma bilen antingen vid start från Volvo Cars appen (direktstart eller via timern) eller start inifrån bilen (direktstart eller via timern).
Detta gäller oavsett om du har hybridbatteriet på laddning så bilen är ansluten med laddsladd.
Det innebär bl.a. att man inte kan starta värmaren på platser där avgasutsläpp från värmaren inte funkar (kallgarage t.ex.). Bensinvärmaren startar automatiskt (om man inte stängt av automatisk start) när man kör med bilen om det är kallt ute. Som nämts drar värmaren ca 1/2 liter bensin per timme när den är igång.
Om du skall åka säg 2 mil så tar det ca 20 min, går värmaren under den tiden drar den ca 1,5-2 dl bensin. Du kan stänga av automatisk start av värmaren under körning i bilens Klimatinställningar. I regel vill man ju sätta sig i en varm bil på vintern och då brukar man starta värmaren i 30 min innan och då går ca 2,5-3 dl bensin varje gång.
Har en laddhybrid själv (V90 Recharge MY22 early) T6 med bensinvärmare. Tycker det funkar bra med bensinvärmaren på vintern. Har använt den 2 vintrar nu och är på väg in i 3:e. Bor i Värmland, hyfsade vintrar här än.
Istället för att starta värmaren kan man via Volvo Cars appen starta bilens motor, välj i så fall start 15 min eller tidigare i timern i appen så får man fråga om man vill starta motorn.
Inga konstigheter egentligen.
Bäst hade varit om bilen hade kunnat värmas utan att bensinmotorn startas om bilen är ansluten med laddsladd men tyvärr funkar det inte så på Volvos laddhybrider som har bensinvärmare.
Hade dieselvärmare i min förra Volvo och det funka bra med den värmaren också. Bränslevärmare släpper ut orenade avgaser som du kanske känner till. Men det blir väl inga jättemängder under vinterhalvåret. Dock en nackdel och det får vi väl skylla på Volvo som designat värmaren så.
Jag har dock inget dåligt samvete för bensinvärmaren för jag kör såpass lite bil numera.
Skall du ha Volvo laddhybrid med elvärmare infördes de med start MY22 early på vissa (t.ex. V90 Recharge, dock gick det välja bort elvärmaren på MY22 early och få bensinvärmaren mot ett pristillägg på ca 3 tkr, det valde jag på min V90 Recharge MY 22 early). Men man får se upp på vissa modeller, Volvo återinförde bensinvärmare på vissa laddhybrider MY22 late och det höll i sig några MY, bl.a.på XC60. Anledningen var datachipbrist. V90 Recharge råka dock inte ut för detta.
Om du vill veta om en nyare Volvo laddhybrid har bensinvärmare eller elvärmare får du kolla i köpeavtalet på bilen där det står om bilen har bensinvärmare (står i alla fall i mitt bilavtal) eller så starta värmaren och kolla sen vid höger framskärm (innerskärmen) där du kommer känna avgaslukt efter ett tag och du hör även bensinvärmaren mullra under motorhuven.
Okej, tack för utförligt svar. Hur kallt har du det på vintern, tänker gick det att köra Twin Engine varianterna på enbart El även vid kallare temperaturer (-10 osv) om man förvärmnt med bensinvärmaren?

Vet många laddhybrider som tvingar igång motorn om det är för kallt ute för att få värme osv.
Har precis bytt ut min första T8 från 2020 mot en T6 2024 så har kört några år. Upplever inte att motorn startar för att värma bilen men på vintern hoppar den lätt igång om bilen spinner loss för att aktivera framhjulen och få fyrhjulsdrift. Men kör du försiktigt så händer det inte. Men räkna med 1,5-2dl milen vintertid ca, mest för att värma kupén
Hyfsat ofta ner mot -10, nån gång ner mot -20.
Väljer man körläge ”Pure” håller sig bilen till eldrift så länge det finns användbar kapacitet i hybridbatteriet. Gasar man på lite för häftigt går dock bensinmotorn igång. Är det riktigt kallt kan bensinmotorn starta också. Det är bensinvärmaren som startar vid behov, inte motorn, för att hålla värmen i bilen när det är kallare ute, så länge det finns tillräcklig kapacitet kvar i hybridbatteriet.
Det står i manualen under Körlägen hur Pure körläge funkar. Normalläge är annars körläge Hybrid, man måste välja Pure manuellt och bilen kommer inte ihåg att du kört på Pure vid förra körningen. På Volvo laddhybrider innan Google infotainment kom MY22 early är det körlägesväljare med ett rullhjul i mittkonsolen (bättre än de nyare som man måste in i bilens menysystem och rota).
Så här står det i manualen till min V90 Recharge MY22 early om körlägena:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 51347cdd8d
bem skrev:Hyfsat ofta ner mot -10, nån gång ner mot -20.
Väljer man körläge ”Pure” håller sig bilen till eldrift så länge det finns användbar kapacitet i hybridbatteriet. Gasar man på lite för häftigt går dock bensinmotorn igång. Är det riktigt kallt kan bensinmotorn starta också. Det är bensinvärmaren som startar vid behov, inte motorn, för att hålla värmen i bilen när det är kallare ute, så länge det finns tillräcklig kapacitet kvar i hybridbatteriet.
Det står i manualen under Körlägen hur Pure körläge funkar. Normalläge är annars körläge Hybrid, man måste välja Pure manuellt och bilen kommer inte ihåg att du kört på Pure vid förra körningen. På Volvo laddhybrider innan Google infotainment kom MY22 early är det körlägesväljare med ett rullhjul i mittkonsolen (bättre än de nyare som man måste in i bilens menysystem och rota).
När du säger "riktigt kallt" hur kallt snackar vi då? Är ju inte ovanligt att det ligger mellan -10 och -20 här uppe under större delen av året.
Annars tror jag att jag har fått svar på mina funderingar som jag hade, ser ut som det potentiellt kan bli en V60/XC60 laddhybrid som nästa bil då .
Figgeduni skrev: sön 29 okt 2023, 01:57
bem skrev:Hyfsat ofta ner mot -10, nån gång ner mot -20.
När du säger "riktigt kallt" hur kallt snackar vi då? Är ju inte ovanligt att det ligger mellan -10 och -20 här uppe under större delen av året.
Annars tror jag att jag har fått svar på mina funderingar som jag hade, ser ut som det potentiellt kan bli en V60/XC60 laddhybrid som nästa bil då .
Det är snarare ner mot -20 än bara mot -10 som det finns risk bensinmotorn startar p.g.a för låg yttertemperatur. Men jag skulle tro att om du har fullt laddat hybridbatteri på morgonen (har laddat innan) och startat bensinvärmaren (för förkonditionering) innan du skall åka dina ca 2 mil så eftersom hybridbatteriet är fulladdat borde inte bensinmotorn starta så lätt när du kör i Pure körläge p.g.a. låg yttertemperatur. Troligen startar bensinmotorn mellan -20 till - 30 men det är väl inte så ofta det är såna temperaturer ens i norra delarna av Sverige nuförtiden.
En sak är bra veta med bensinvärmaren: den startar med hjälp av bilens 12-volt startbatteri (inte med hjälp av hybridbatteriet). När man laddar hybridbatteriet laddas samtidigt 12-volt startbatteriet (men bara när laddningen sker av hybridbatteriet, när det är fulladdat laddas inte längre 12-voltbatteriet). Det innebär att det skall mycket till att inte ha ett 12-volt startbatteri som inte är fulladdad för jämnan, om man laddar hybridbatteriet efter körningar.
Bensinvärmaren tar bensin från den vanliga bensintanken. Om man parkerar i lutande terräng skall man ha bilens nos nedåt för att bensinvärmaren skall få bensin under gång. Parkeringsvärmaren värmer kupén (inte även motorn, konstigt nog) på en Volvo laddhybrid. Däremot värms motorn med bensinvärmaren om värmaren startar under körning med bilen (då den går som s.k. tillskottsvärmare). Det går numera (i alla fall på en Volvo med Google infotainment) få stolsvärme fram vid start av parkeringsvärmare. Uppvärmning av bakrutan och backspeglar sker vid användning av tillskottsvärmare också. Har för mig rattvärme går att få också numera vid start av parkeringsvärmare (minns inte riktigt). Hur det är på Volvo laddhybrider med Sensus infotainment känner jag inte till.
På min XC60 -24 så står det i manualen att bränslevärmaren tar sin ström från hybridbatteriet. det kanske inte har varit så tidigare eller gäller det bara de som har elvärmare ?
2023-10-30_13-30-05.png
2023-10-30_13-30-05.png (147.58 KiB) Visad 2103 gånger
..JL
Jorglund skrev: mån 30 okt 2023, 13:34 På min XC60 -24 så står det i manualen att bränslevärmaren tar sin ström från hybridbatteriet. det kanske inte har varit så tidigare eller gäller det bara de som har elvärmare ?
2023-10-30_13-30-05.png

..JL
Om du har eldriven värmare (det är det nog på XC60 MY24) så tar den ström från hybridbatteriet.
Det har ju varit bensindriven värmare på XC60 de senare MY p.g.a. datachipbrist, men jag har läst att XC60 skulle få eldriven värmare igen (som den hade en kort tid runt MY22 early eller så då datachipbristen slog klorna i bilbranschen och vissa Volvomodeller fick åter bensindriven värmare).

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]