Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vinberg
#1558886
Tjena!
Tänkte ta o byta mitt värmereglage(den med utan AC/ECC, till den med ac/ecc) på min Volvo 945 D24TIC. Hur lång tid hade det tagit att byta? Är det lätt att byta?
Mvh Vincent.
Användarvisningsbild
av vinberg
#1558951
Vill helst att allt ska fungera men spelar egentligen ingen stor roll om ac/ecc fungerar. Om det är ett lätt byte så blir det så att acn fungerar men annars är det bara för utsmycknings skull.
Användarvisningsbild
av Chris72
#1558974
Fattar jag det rätt, har du idag en panel utan AC helt och hållet? (utan snöflingeknapp)? i så fall har du den helt manuella som styr värme o ventilation med wire. Då är det ett jättejobb att sätta dit en AC/ECC panel där allt är elektroniskt o styrs med elservo för värmen o vacuumbälgar för spjällen, krävs byte av hela klimat/värmeanläggningen då.
Byta från manuell AC till ECC är mer görbart.
//Chris
Användarvisningsbild
av vinberg
#1558990
Aha. Har den panelen utan ac helt och hållet, ingen snöflingeknapp heller. Men hade det tagit längre än en helg o fixat allting? Har nämligen en kompis som säljer allt tillbehör för ca 100-150kr.
Mvh Vincent.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559010
Hela systemet (AC/ACC/ECC är vakuumstyrt. Även värmekranen. Det enda som är vajerstyrd (endast AC) är blandningsspjället, det som på modeller utan AC/ACC/ECC är styrt från värmeventilen framför pedalerna. Du kommer inte kunna ändra luftriktningen på något utblås i kupen. Byta till "bara" AC är lättare (finns inga givare) men du får byta allt under instrumentbrädan. Där sitter även en vakuumtank undet främre stötfångare som "stöd" för att "säkerställa" funktionen i alla lägen.
Användarvisningsbild
av Chris72
#1559011
Mycket bra beskrivet Lennart, ECC har dock en el-servomotor för snabb o effektiv reglering av temperaturen och den är inte vacuumstyrd, (ganska modernt för sin tid måste det ha varit) den påverkar luftblandningen, har nämligen bytt en sån på en 940 med ECC en gång i tiden på en bil som tyckte det antingen skulle vara bastutemperatur eller istid inget däremellan :P
värmekranen är vacuumstyrd men på ECC stängs den enbart när maximal snabb nedkylning krävs, annars är den öppen.
Annars är allt mycket riktigt vaccumstyrt i princip på samma sätt på manuel AC o ECC. Vacummtanken sitter inte i kofångaren på 940 heller, den sitter inne i kupén intill förångaren.
Men likväll det är ett stort jobb att byta från standardvärme utan AC till klimatanläggning med AC och något lite värre ändå till ECC som du beskrev.
//Chris

Finns ingen hydralik i spegeln.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]