Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
Skumt problem, har införskaffat mig ett nytt batteri för ca 2 månader sen, har kört Dieselvärmaren rätt flitligt då de är rätt kallt här uppe hos oss. Skulle väl säga att jag kör mer korta än längre sträckor sen batteriet blev blev bytt. Bilen har stått i 2 dygn och idag var den stendöd, enda medelandet jag fått upp senast jag provade värmaren var att den inte villa köra pga dålig spänning? tror jag det stog. Har kollat iaf barnen har råkat knäppa på någon innerbelysning men dem har varit av. Fick igång bilen genom starthjälp. Då är min fråga kan de finns något som vill till dra tjuvström, inge sådana problem har varit under sommaren, kan nya batteriet vara ett måndags exemplar? Har rätt bra utrustning, taklucka.blis en massa radare i grillen, fronten m.m, den är så gott som full smetad, bör jag prova stänga av alla dom funktionerna? kan batteri övervakaren spöka?
Tacksam för svar!
S60 2012 D3
av UnleashFusion
reimorutnik skrev: ons 25 okt 2023, 14:38 Skumt problem, har införskaffat mig ett nytt batteri för ca 2 månader sen, har kört Dieselvärmaren rätt flitligt då de är rätt kallt här uppe hos oss. Skulle väl säga att jag kör mer korta än längre sträckor sen batteriet blev blev bytt. Bilen har stått i 2 dygn och idag var den stendöd, enda medelandet jag fått upp senast jag provade värmaren var att den inte villa köra pga dålig spänning? tror jag det stog. Har kollat iaf barnen har råkat knäppa på någon innerbelysning men dem har varit av. Fick igång bilen genom starthjälp. Då är min fråga kan de finns något som vill till dra tjuvström, inge sådana problem har varit under sommaren, kan nya batteriet vara ett måndags exemplar? Har rätt bra utrustning, taklucka.blis en massa radare i grillen, fronten m.m, den är så gott som full smetad, bör jag prova stänga av alla dom funktionerna? kan batteri övervakaren spöka?
Tacksam för svar!
S60 2012 D3
Angående korta sträckor efter att du använt dieselvärmaren... kör du lika långt som du använt värmaren? man brukar väl säga "använder man x minuter värmare, ska man helst köra x minuter så att batteriet kan ladda under färden". Har du möjlighet att införskaffa dig en batteriladdare (tex. ctek-laddare eller eventuellt montera en batteriladdare(som är mer fast) och du har t.ex 12V uttag som kan användas funkar det också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror tyvärr ditt körmönster (mycket värmare och kört körtid) har gjort att batteriet inte orkade längre. Med ett sånt körmönster kan man behöva stödladda batteriet ett par gånger i månaden.
av reimorutnik
Hallå, nå till jobbet är de väl ca 22mil ( från boendet 2mil ) men sambon har haft bilen mer än jag då jag reserjobbar, så då har de blivit mer till förskola-hem hem-ica å handla typ, så tror ej vi snittar på köra lika länge som värmaren går. har bilen just nu i garaget på laddning. hur får jag att bakrute värmaren inte går igång när man sätter bilen på, den verkar ha hamnat på auto när man startar bilen. ska kolla ännu med multimeter att generatorn verkligen laddar batteriet även.
Tack för svaren! :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
…och att stänga av din utrustning i bilens menyer kommer inte att hjälpa ett dugg. Det är avstängt när du slagit av tändningen.
av reimorutnik
EbbevonVolvo skrev: ons 25 okt 2023, 17:26 …och att stänga av din utrustning i bilens menyer kommer inte att hjälpa ett dugg. Det är avstängt när du slagit av tändningen.

Ja nå frågar man inte så vet man ju inte👍
av reimorutnik
Nu är bilen igen död.. hade bilen på laddning. När jag satte den så visade den sig vara helt tomt. Tror de va knappt 12v som laddaren visade. Har även kollat iaf generatorn laddar vilken den gör 14.9v fick jag ut. Ska imorgon byta till mitt gamla och lämna in denna jag köpte då de verkar vara nå jäkla måndags exemplar.
av reimorutnik
Har försökt felsöka nu och tror mig hittat varför den suger ut ström. Har mätt batteriet med amp. Minus på batteri, plus på minus kabeln, den drar ca 3.20amp i sömnläge. Dörrarna manipulerade stängda osv, har provat på 2 olika sätt. En dagen rivit ut en säkring åt gången. Men de är visst fel då när man sätter tbx en säkring så väcker man upp den/dom enheterna igen har jag läst. Har mätt varje säkring förutom den stora 40amp som sitter under handskfacket, ingen säkring visade sig ha ström igenom. Men igår när jag väl testade rycka bort den stora så sjönk amp ner till 0.25-0.60. där omkring pendlade den. Så tänkte jag fråga vad exakt för enheter tillhör just den säkringen och vars kan de vara enklast att börja felsöka?

Har även kollat om generatorn drar bakström men det gör den inte.

Tack som för tips återigen!

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säge[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket i[…]