Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Sen finns det väl någon extra kolv inne i huvudcylindern som ska stänga flödet till en axel om det blir en läcka där..
Men den borde ju återgå när man släpper upp pedalen. Om allt fungerar som det är tänkt vill säga :P
Byter man inte bromsvätska med rimliga intervall så kan man faktiskt få rostskador inne i bromskomponenterna!
Been there :-/ rost observerad inne i cylindrarna på främre bromsoken. Har lovat mig själv att inte slarva med bytena hädanefter :-)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag använder en sådan här när jag luftar bromsarna: https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Man trycksätter bromsbehållaren med hjälp av ett bildäck(obs max 0,8 Bar) och det blir rejäl fart på bromsoljan i ledningarna. Innebär att man inte använder bromspedalen för att lufta och eliminerar således risken att skada packningarna i huvudcylindern. Det gäller bara att ha koll på oljenivån i bromsbehållaren så man inte trycker in luft!
Sen brukar jag plugga systemet om jag t.ex byter ett bromsok så att inte systemet töms på bromsolja. Töms systemet kan det vara ett h-vete att få bort luften!
/Hasse
av filiphult
Hej igen! Jag har testat att det kommer bromsvätska ur huvudcylindern samt använd en "Luftman" Bromsluftare med hjälp av tryckluft. Då detta inte löste problemet så gav jag upp och lämnade in bilen på en verkstad. Dem har nu bytt ventilen som fördelar bromsvätska mellan fram och bak hjulen för 7000 kr men detta har inte löst problemet. De håller på med mer felsökning just nu. Någon som har någon rekomendation? Fel i ABSen?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Den ena kretsen går till framhjulen och den andra kretsen går till bakhjulen, således ett tvåkretssystem . Det finns ingen ventil som fördelar bromsolja mellan framhjul och bakhjul för då hade det varit ett enkretssystem. Det som bytts ut måste vara ABS enheten om det kostar 7000 SEK och varför skall denna ha gått sönder om man byter ut ett broms ok bak??
Enligt Haynes handbok finns det en tryckreduceringsventil för bakbromsarna(troligtvis tidiga 850) som verkar vara placerad i motorrummet, kolla om det kommer ut olja efter denna när du kör med Luftman. Men först får vi se vad verkstaden kommer fram till :-)

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]