emtor skrev: ↑tis 24 okt 2023, 15:11
..Det finns många felaktiga myter på nätet,-en annan är ju att om man ohm-mätar en krockkudde med en multimeter så smäller det till i kudden. Den köper jag heller inte rakt av.
En multimeter har inte varken spänning eller strömstyrka nog att få laddningen i kudden till att gå av.
Råkar man ställa en vanlig handhållen Fluke i "summer"-läget så ger den förvånansvärt många milliampere testström, den kan möjligen hamna i gråzonen mellan specificerad "fire" och "no fire" ström på squibarna. Ohm-mätning har mycket lägre ström men jag skulle inte prova med mindre än att jag står på säkert avstånd från airbagen. Köper man sen någon Kina-multimeter så har man ingen aning om vilken mätström den faktiskt har vid resistansmätning. Kan variera mycket beroende på mätområde.
Googla upp dödsolyckan på Esrange för ett antal år sen då en raket tände i monteringshallen då man skulle resistansmäta tändkretsen..
Nu jobbade jag med utveckling på Autolivs styrenheter, Volvo använde mig veterligen något annat fabrikat så det skulle kunna finnas skillnader.
Energireserv har man lagt till helt enkelt för att bilbatteriet skulle kunna krossas (eller om en 12V-kabel kläms och kortsluts mot chassie) tidigt i krockförloppet innan det är dags att avfyra airbags och sträckare. Någon kund ansåg att de hade skyddat batteriet för krock så de köpte faktiskt styrenhet utan energireserv..
Energireserven ska hålla igång airbag-styrenhetens CPU under resterande krockförlopp och ha tillräckligt med energi för att avfyra alla airbags. Men vi pratar bara om några tiotals millisekunder som mest.
Pga risken för kortsluten 12V-matning är energireserv-kondensatorerna isolerade så att de inte kan ladda ur mot 15-matningen (som bryts via "tändningslåset") även om den kortsluts till jord vid krocken. Således bör det inte spela någon roll hur tändningsnyckeln står när man lyfter batteripolerna.
På Autolivs enheter fanns en aktiv urladdning av energireserven som tömde den inom några enstaka sekunder vid en normal nedstängning. Men
om denna urladdning skulle fallera fanns passiva lastmotstånd som garanterade urladdning, dock långsammare.
Räddningstjänsten lär ha fått instruktion om att vänta någon enstaka minut efter att de kopplat ifrån batteriet innan de går in i en krockad bil. De 30 minuter väntetid som nämns i verkstadssammanhang är alltså med hängslen och livrem och extra hängslen
När man kopplar från batteriet
skulle det kunna bli så att 30-matning och därmed också 15-matningen inte faller till noll omedelbart eftersom det sitter kondensatorer på 12V-ingången i diverse elektronikenheter. Och därmed kanske airbag-ECU:n inte förstår att det är dags att stänga ner. Men
om denna ECU skulle vara vaken så drar den typ 50mA själv så jag är rätt säker på att den sänker eventuell kvarvarande spänning på 30 eller 15-matning på långt mindre än en minut helt på egen hand.
Slutsats: Väntar man 30 minuter så är Airbag-ECUn lika död som papegojan i Monte Pythons Dead Parrot sketch

Oavsett nyckelns läge.
Squibarna skulle kanske gå att avfyra ändå om man mäter resistans med en suspekt multimeter, stå inte i riskzonen!
Och att det skulle vara någon fördel att ha nyckeln i läge II när man återansluter batteriet låter helsuspekt, om nu inte Volvo föreskriver detta.
Själv har jag självklart nyckeln i läge "0" när jag ansluter batteriet men nu är detta en gammal bil med konventionellt elsystem där nyckeln bryter i princip all spänningsmatning
Hur det blir på start/stopp-bilar om man kopplar ifrån huvudbatteriet men har kvar supplementary-batteriet inkopplat och nyckeln i läge II har jag ingen aning om. Skulle supplementary-batteriet kunna mata airbag-systemet? Låter säkrare med nyckel i läge 0.. Nån som kan kolla i VIDA?
Sorry för allt spammande, nu ska jag hålla tyst

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65100 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint..
