- fre 07 dec 2007, 09:23
#155872
En snabb fråga till alla dieselvärmarexperter:
Hur sköter man värmaren för att den ska hålla så länge som möjligt?
* Kan man köra den flera gånger per dag?
* Ska man programmera bort autostarten? (görs via volvoverkstad på gamla volvos, nyare modeller har det som ett alternativ i menyn -autostart av/på)?
* Om man stänger av autostarten så måste man starta den manuellt själv. Hur länge ska man köra den då? När ska man stänga av? Värmaren går ju typ 60 minuter om man startar själv.
* Kan man starta direktstart när bilen är varm, dvs, om det är kallt ute och man ska gå in en timma. Och vill ha bilen varm under tiden. Eller överhettas värmaren då, när motorn redan är varm?
* Om man kör korta sträckor så startar värmaren, när man stänger av bilen så fortsätter den att brumma någon minut ytterligare, om man startar bilen igen under tiden den brummar, är det en nackdel? Eller är det värre att starta bilen direkt efter att den slutat brumma?
* något mer man ska tänka på?
* Hur sköter man den bäst helt enkelt?
Såg även att det kostar 5 800 kr att installera eftervärmare hos Volvo enligt deras tidsbokare. Sa till honom att det inte kan stämma. Att alla delar redan finns och att det således bara borde vara fråga om en installation av mjukvara för några hundralappar. Men enligt hans dator så var det hela kittet som gällde, för nästan 6 lax. Har de inte koll på läget eller? Borde inte rätt alternativ komma upp när man knappar in bilens reg.nummer i Volvos databas?
Hur sköter man värmaren för att den ska hålla så länge som möjligt?
* Kan man köra den flera gånger per dag?
* Ska man programmera bort autostarten? (görs via volvoverkstad på gamla volvos, nyare modeller har det som ett alternativ i menyn -autostart av/på)?
* Om man stänger av autostarten så måste man starta den manuellt själv. Hur länge ska man köra den då? När ska man stänga av? Värmaren går ju typ 60 minuter om man startar själv.
* Kan man starta direktstart när bilen är varm, dvs, om det är kallt ute och man ska gå in en timma. Och vill ha bilen varm under tiden. Eller överhettas värmaren då, när motorn redan är varm?
* Om man kör korta sträckor så startar värmaren, när man stänger av bilen så fortsätter den att brumma någon minut ytterligare, om man startar bilen igen under tiden den brummar, är det en nackdel? Eller är det värre att starta bilen direkt efter att den slutat brumma?
* något mer man ska tänka på?
* Hur sköter man den bäst helt enkelt?
Såg även att det kostar 5 800 kr att installera eftervärmare hos Volvo enligt deras tidsbokare. Sa till honom att det inte kan stämma. Att alla delar redan finns och att det således bara borde vara fråga om en installation av mjukvara för några hundralappar. Men enligt hans dator så var det hela kittet som gällde, för nästan 6 lax. Har de inte koll på läget eller? Borde inte rätt alternativ komma upp när man knappar in bilens reg.nummer i Volvos databas?