Bilen är en
Volvo 850 SE 2.5, 144hk från -96 >400.000km
De felmeddelanden som fångats är .: (har inte gjort en ny avläsning, efter försöket att radera felkoderna)
ABS-311 -
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ABS-311
Definition:
- Left Front Wheel Sensor Signal. Fault in Circuit Or Intermittent Fault
Description:
- If the cotrol module registers that the signal from the wheel signal is absent andthere is a break or short circuit in the circuit, then post DTC ABS-311 or ABS-312 is posted depending on the wheel sensor.
Cause:
- Break in the signal lead (+) - or signal lead (-)
- Signal lead (+) or signal lead (-) short circuited to ground or current.
- Signal leads short circuited to each other.
- Defective wheel sensor
- Contact resistance in the connections
ABS-443 -
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ABS-443
Definition:
- Pump Motor. Electrical Or Mechanical Fault
Description:
- Diagnostic trouble code (DTC) ABS-443 is stored if the control module registers that the pump is running without being activated; that the pump motor has no supply voltage when it is activated; that the signal generated in the pump motor circuit when the pump motor supply voltage has been cut off (generated voltage), is abnormal or an open circuit to ground in the pump motor. The pump motor is activated during ABS control and during the valve and pump motor test. The control module carries out the valve and pump motor test the first time the car reaches 6 km/h or 15 km/h during the same driving cycle.
Cause:
- Replace fuse 12 (50A) in the integrated relay/fusebox.
- Open-circuit in the power supply (30-supply) to control module connector terminal: 17.
- Open-circuit in the pump motor power supply or in the ground lead.
- Defective hydraulic pump.
- Contact resistance in the terminals.
- Defective control module.
Nu har ABS-lampan varit släkt vid flera starter, men tänds igen efter ?00m (ute temp -10-15grader)
Vilket tyder på att det borde vara
ABS-givaren från Biltema 65-614 - som trilskas.
Men vad kan felet på givaren vara?
Hade varit intressant att veta om givaren från Biltema som inte "fungerade"
VOLVO S60 2.5T -05 - ABS problem
hade felaktigt motstånd eller avstånd från krans eller...
Det som talar för att ABS-givaren är hel, är att OBD-läsaren kan läsa en hastighet från även vänsterframhjul.
Kanske att växla givare mellan höger / vänster fram skulle vara en idé?
_______
Absolut kan "
omlödning av styrenheten" vara en idé till lösning. (tack)
Jag vet att (ryssar) brukar stoppa trilskande kretskort i ugnen på "så varmt som möjligt" för att löda om alla lödningar.
(och det brukar fungera - enligt youtube)
Får göra en uppskattning - av insatsen.
Måste styrenheten för ABS, plockas lös för att få veta OEM-numret på den? (tror inte det går att fånga på bild där den sitter)
Går det att mäta motstånden för ABS-sensorerna i ODB-uttaget?
Hittade en skiss där ABS-givarna går att mäta i kontaktstycket till kontrollenheten för ABS. (förmodligen samma som till min bil)
ABS UR FUNKTION OCH LAMPA LYSER. FIXA SJÄLV?? 855-96
Schema vid ABS-kontrollenhet.png (162.26 KiB) Visad 1102 gånger
Själva pumpmotorn kan också vara ett bra förslag. (men skulle det inte ge en annan felkod?)
Var kan den stora säkringen på 50A hittas?
En annan detalj är att cigarettuttaget har tappat ström - kanske har ett samband?
Det som talar emot är att ABS:n verkade fungera ?00meter.
Någon initiering måste ha gjorts.
Kanske ska gå över alla kontakter (vilka det nu kan vara) och spraya något för att få bättre anslutning?
Vad tror Ni? - Spraya 556 och sedan kleta lite vaselin innan kontakterna / säkringar sätts på plats?
(Har inget kontaktfett som är lite mindre kletigt)