Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Apropå felkoden på pumpmotorn, det är folk här som fått byta kol på den!
viewtopic.php?f=19&t=175041&p=1545532

Och så var det väl någon som hade monterat Biltemas ABS-givare och det fungerade fortfarande inte. :-/
viewtopic.php?f=19&t=174388&p=1540306
av Albireo
Bilen är en Volvo 850 SE 2.5, 144hk från -96 >400.000km
De felmeddelanden som fångats är .: (har inte gjort en ny avläsning, efter försöket att radera felkoderna)
ABS-311 - https://www.dtcdecode.com/Volvo/ABS-311
Definition:
  • Left Front Wheel Sensor Signal. Fault in Circuit Or Intermittent Fault
Description:
  • If the cotrol module registers that the signal from the wheel signal is absent andthere is a break or short circuit in the circuit, then post DTC ABS-311 or ABS-312 is posted depending on the wheel sensor.
Cause:
  • Break in the signal lead (+) - or signal lead (-)
  • Signal lead (+) or signal lead (-) short circuited to ground or current.
  • Signal leads short circuited to each other.
  • Defective wheel sensor
  • Contact resistance in the connections

ABS-443 - https://www.dtcdecode.com/Volvo/ABS-443
Definition:
  • Pump Motor. Electrical Or Mechanical Fault
Description:
  • Diagnostic trouble code (DTC) ABS-443 is stored if the control module registers that the pump is running without being activated; that the pump motor has no supply voltage when it is activated; that the signal generated in the pump motor circuit when the pump motor supply voltage has been cut off (generated voltage), is abnormal or an open circuit to ground in the pump motor. The pump motor is activated during ABS control and during the valve and pump motor test. The control module carries out the valve and pump motor test the first time the car reaches 6 km/h or 15 km/h during the same driving cycle.
Cause:
  • Replace fuse 12 (50A) in the integrated relay/fusebox.
  • Open-circuit in the power supply (30-supply) to control module connector terminal: 17.
  • Open-circuit in the pump motor power supply or in the ground lead.
  • Defective hydraulic pump.
  • Contact resistance in the terminals.
  • Defective control module.

Nu har ABS-lampan varit släkt vid flera starter, men tänds igen efter ?00m (ute temp -10-15grader)
Vilket tyder på att det borde vara ABS-givaren från Biltema 65-614 - som trilskas.
Men vad kan felet på givaren vara?
Hade varit intressant att veta om givaren från Biltema som inte "fungerade" VOLVO S60 2.5T -05 - ABS problem
hade felaktigt motstånd eller avstånd från krans eller...

Det som talar för att ABS-givaren är hel, är att OBD-läsaren kan läsa en hastighet från även vänsterframhjul.
Kanske att växla givare mellan höger / vänster fram skulle vara en idé?
_______

Absolut kan "omlödning av styrenheten" vara en idé till lösning. (tack)
Jag vet att (ryssar) brukar stoppa trilskande kretskort i ugnen på "så varmt som möjligt" för att löda om alla lödningar.
(och det brukar fungera - enligt youtube)
Får göra en uppskattning - av insatsen.

Måste styrenheten för ABS, plockas lös för att få veta OEM-numret på den? (tror inte det går att fånga på bild där den sitter)

Går det att mäta motstånden för ABS-sensorerna i ODB-uttaget?
Hittade en skiss där ABS-givarna går att mäta i kontaktstycket till kontrollenheten för ABS. (förmodligen samma som till min bil)
ABS UR FUNKTION OCH LAMPA LYSER. FIXA SJÄLV?? 855-96
Schema vid ABS-kontrollenhet.png
Schema vid ABS-kontrollenhet.png (162.26 KiB) Visad 1102 gånger
Själva pumpmotorn kan också vara ett bra förslag. (men skulle det inte ge en annan felkod?)
Var kan den stora säkringen på 50A hittas?

En annan detalj är att cigarettuttaget har tappat ström - kanske har ett samband?
Det som talar emot är att ABS:n verkade fungera ?00meter.
Någon initiering måste ha gjorts.

Kanske ska gå över alla kontakter (vilka det nu kan vara) och spraya något för att få bättre anslutning?
Vad tror Ni? - Spraya 556 och sedan kleta lite vaselin innan kontakterna / säkringar sätts på plats?

(Har inget kontaktfett som är lite mindre kletigt)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle inte lägga kretskortet i ugnen..
Inspektera visuellt och fixa de lödningar som är dåliga. Kräver dock lödvana och bra lödgrejer plus ESD-skydd..
Kretskortet är antagligen skyddslackat så man behöver tvätta bort lack innan lödning och sen bättra på med ny lack.
Ta hjälp om du inte är säker på hur man ska göra. Det kan bli totalhaveri om man gör fel.
Här är bilder från insidan på en ofrisk ABS-enhet :-D
viewtopic.php?f=16&t=152589&start=80#p1382744

Är ABS-311 en aktiv eller lagrad felkod? Den kan ju kanske vara kvar sen innan du bytte givaren..?
50A-säkringen syftar kanske på "main fuses" som väl bara finns på S/V70, inte på 850?
av Albireo
Absolut om en lödning syns dålig är den "lätt att fixa" - Om det är en stor lödning.
Men de enda anslutningarna som (jag) kan återlöda är de större anslutningarna (kanske ett 10 tal av kanske 80-100) resten är nog för små - man bränner lätt sönder ledningar mm.
Har inte så stor koll, men när detta kretskort tillverkades, passerade de en ugn "på samma sätt".
Nog om detta.

Det jag drar mig lite för.
  1. Har nog inte rätt hylsa för att skruva lös boxen (kan det vara en invändig torx T15?)
  2. Alltid spännande att såga sönder en låda - Hamnar snittet rätt även första gången?
  3. En "pålödning" av de största anslutningarna - kan fungera. (men inte små kallödningar mm.)
  4. Har inte t.ex. nagellack för att skydda lödningarna. - Vad annat kan fungera?
  5. Vilket lim klarar den miljö elektronikboxen befinner sig i? (Fungerar kontaktlim?)
    Vet inte heller hur svårt/komplicerat det är att få loss ABS-styrenheten.

Är det denna "låda" som är den styrbox som jag söker?
    ABS-styrhet - 6849823.png
    ABS-styrhet - 6849823.png (460.03 KiB) Visad 1062 gånger
    Då borde den ha OEM-nr 6849823 och behöver inte "sågas sönder" (som jag såg någon YouTube att man måste)

Eller så är det denna jag skulle behöva?
    ABS-styrenhet - 9162675.png
    ABS-styrenhet - 9162675.png (485.32 KiB) Visad 1062 gånger
    Den verkar finnas med OEM-nr 9140773, 9140774 eller 9162675 (ingen aning vilken som passar min bil)

eller är enda sättet att skruva sönder bilen och försöka fixa / laga... (vilket tar en tid)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Eftersom du får felkod på givaren vänster fram så bör du nog börja med att mäta i kontaktdonet vid ABS-enheten och ut mot givaren och se att det inte är öppen krets. Bäst vore det att göra detta samtidigt som man rycker i kabeln och kontaktdonet på givaren för att se att det inte är glappkontakt.
Steg 2 skulle kunna vara att sätta tillbaka den gamla givaren och se vad som händer med felkoden bara för att utesluta Biltema-kvalitet :-)

Ja, kretskortet har passerat en ugn för omsmältningslödning men då var det inte skyddslackat. Och en sådan ugn är en rätt komplicerad historia med en conveyor som håller hastigheten då kortet först passerar förvärmningszoner innan den egentliga lödzonen, all noggrannt inställda med avseende på temperatur och tid.. Där spelar det roll om lodet är blyat eller blyfritt, vilken Tg mönsterkortet har, hur mycket värme komponenterna tål osv. Kort sagt, omsmältningslödning balanserar på gränsen mellan succé och katastrof, det gäller att allt stämmer. Och skyddslack får det som sagt inte vara. Så att lägga ett kretskort i ugnen hemma är definitivt inte samma sak :-D
Kontaktdonet ser ut att vara hålmonterat i de bilder jag länkade till tidigare. Det innebär att det monteras i ett process-steg efter omsmältningslödningen och selektivlöds i stället. Så det är faktiskt inte självklart att plastmaterialet i kontakthuset ens överlever omsmältning. Kanske, kanske inte :-)

Vilken typ av ABS du har tror jag bör går att se om du lirkar in mobilkameran under ABS-enheten och fotar den underifrån

Nackellack låter tveksamt, blir nog rätt skört när det torkar. Den gamla lacken borde gå att tvätta bort med thinner. Eller kanske aceton men det brukar vara mindre effektivt. Sen bör valfri akryl-sprayklarlack göra jobbet hyfsat bra
av Albireo
Har nog kommit ett steg till.
Efter sista raderingen av felkoder visas inget fel "vänster fram" - gamla givaren hade avbrott (oändligt motstånd.)
Har gått igenom alla säkringar (jag hittat) ABS verkar ha 3st säkringar. (inget problem förutom cigguttagets säkring hade gått..)
Nu får jag bara den andra felkoden. (ABS-443)

Den enda ABS-box jag hittat, ser ut på följande sätt.
ABS - styrenhet - JFN197 - mini.png
ABS - styrenhet - JFN197 - mini.png (1.04 MiB) Visad 964 gånger
Går alla tre säkringar till den boxen?
Eller finns någon annan ABS-box någon annan stans?

Tänkte mäta motståndet i ABS-givarna vid denna kontakt (hoppas kopplings skissen fungerar.)
Men hade ingen tråd som var så tunn som kom ned i kontakten...
(Ska försöka hitta någon som skulle fungera)

Kommer även att skaffa en E-torx för att kunna skruva lös dosan.
e-torx ABS - mini.png
e-torx ABS - mini.png (677.05 KiB) Visad 964 gånger
Sedan får vi se vad som händer ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
ABS-443 verkar ju hänga ihop med att pumpmotorn inte fungerar, går när den inte ska eller på något sätt ger fel varvtalsindikering..
Jag skulle titta närmare på den. Som sagt, det händer tydligen att kolen slits ut.
Sen sitter det förstås något slags drivsteg inne i elektronikdelen som manövrerar matningen till pumpen, kan ju vara fel där också
av Albireo
Lägesrapport!
Det sista jag gjorde var att försöka nollställa alla felkoder, men misslyckades med "pumpmotorn"
Funderade om pumpmotorn är på 12V - dvs. att den är möjlig att testa den genom att ansluta den till + / - på batteriet.

Undertiden har jag installerat appen "850 ODB-II" från "Google Play" (android) och försökte få min ELM327 (tidigare visad på bild) att fungera.
Installationen fungerade inte och jag skrev till den som gjort appen (i Finland)

Fick ganska snart svar, och sedan har vi mailat lite fram och tillbaka.
Appen har uppgraderats ett par ggr. och samtidigt blivit bättre och bättre.
Vet inte om allt fungerar - men det verkar så - just nu.

Under tiden har ABS-lampan slutat lysa... (och felkoderna uteblir...)
Spännande! - får se hur länge det varar.

En av de saker som är väldigt bra med just denna app (förutom supporten)
Är att det går att testa komponenter.
Hittade ett val "testa pumpmotor ABS" - och mycket riktigt kan jag höra hur pumpmotorn jobbar.
Sådant gillar jag.

Återkommer om felet uppstår igen.
av Albireo
Lucif3r skrev:
Albireo skrev:Fungerar denna läsare till andra bilar, eller fungerar den bara till äldre Volvo (från t.ex. 90-talet)?
Jag har en ELM-läsare - Undra vilken app som skulle kunna ge info från Volvo 850 -96.
vol-fcr kombinationen är volvo 96-98 specifik. En KKL 409.1 kabel kostar typ 100kr från jungelsidan, vol-fcr finns "gratis" via google, och så underlättar det om man har en laptop då..
Aldrig själv provat appen som finns nu för tiden, jag kör vidare med gamla trogna vol-fcr :P
Vet du om det är någon skillnad på KKL 409.1 kablar? (de jag hittat verkar vara mest "anpassade" till VAG)
Men det kanske inte spelar någon roll? (skulle gärna vilja testa VOL-FCR) kanske den kan påvisa något annat av de problem som finns på bilen.

iCarsoft Någon speciell man minst bö[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]