Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apexdado
Min S80 är otroligt trögstyrd vid manövrering i låga farter. Även uppe i fart är den tung runt mittläget, blir lättare när man svänger mer. Servopumpen viner och styrningen blir inte lättare när jag står still och gasar för att höja varvtalen. Upplever även bilen som lite för spårkänslig för att vara en Volvo. Har inga missljud i framvagnen och ratten hugger inte. Däcken är 1 år gamla Goodyear EG 225-50R17.

Har gjort framvagnsinställning, bytt servooljabehållaren och flushat med ny orginalolja. Blev möjligtvis lite bättre, men inte bra.

Är det något annat jag borde se över innan jag byter servopump?
av Apexdado
Den är manuell. Det som får mig att tveka över att servopumpen är boven är att styrningen inte blir lättare när bilen är stillastående och jag ökar varvtal från tomgång. Den är lika tung, en dålig pump borde jobba bättre på högre varvtal.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du lyfter båda framhjulen samtidigt och vrider på hjulen för hand (med avstängd motor men rattlåset upplåst så ska man väl kunna få ratten att snurra utan att behöva ta i så man blir blå..
Låter ju lite misstänkt att något kärvar, fjäderbenslager, spindelleder eller kanske styrväxeln. Lyfter man framhjulen blir lasten på fjäderbenslagren mindre men icke noll.
På min V70 -00 var kuggstången rätt torr på fett redan för typ 5 år sen när jag kollade. Lätt åtgärdat, går snarare för lätt nu :-D
Om man tar av damasken på vänster sida av styrväxeln och vrider ratten åt höger så kommer kuggstången ut för inspektion och smörjning med MoS2-fett. ;-)
Just, ja de äldre bilarna har problem med att rattaxelknuten kärvar ihop om man inte smörjer den emellanåt. Likaså lagret där rattaxeln går in i styrväxeln kan behöva smörjas.
av Apexdado
Tack för tipsen! Får lyfta bilen någon dag och smörja allt som går att smörja. Har en misstanke om att det är kuggstången som är boven. Men hur ser man om en fjäderbenslagring har kärvat? Borde inte den låta?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Apexdado skrev: lör 21 okt 2023, 19:23 .. Men hur ser man om en fjäderbenslagring har kärvat? Borde inte den låta?
En besiktningsman berättade att de tittar hur övre änden på fjädrarna rör sig när de vrider hjulen fram och tillbaka.. Roterar fjädrarna ryckigt så blir det anmärkning på lagren :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Båda framhjulen i luften samtidigt.. och det är förstås styrutslag som man vrider fram och tillbaka.
Tänk om man hade en sån lyft som bilprovningarna brukar ha :P
av Apexdado
Hmm den blev besiktigad ganska nyligen och gick igenom utan anmärkning. Tveksamt att jag hittar något.. men ger det ett försök :)

Edit: minns också att det var väldigt lätt att ratta när jag bytte servoolja och båda hjulen var i luften. Vill dock minnas att jag hörde ett klick när jag vred ratten åt vänster. Sen har jag märkt ytterligare ett konstigt fenomen, ena däcket tar i hjulhuset när jag svänger vänster. Händer inte åt andra hållet.

Hade varit så enkelt om man visste att servopumpen var trasig :bored:
Senast redigerad av 1 Apexdado, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man kan faktiskt smörja fjäderbenslagren från motorrummet, det gäller bara att lista ut vilken glipa man ska droppa ner lite olja i :P
Ingen riktig lösning om lagren är dåliga förstås men det borde ju gå märkbart lättare om nu något lager kärvar..

Att det går tungt just runt mitten tyder väl på att det är något med styrväxel, lager eller kanske rattaxelknut snarare än servopump. Men så enkelt är det antagligen inte, det finns väl någon ventil som ska ge hastighetsberoende motstånd? Den kanske ger mer motstånd runt mittläget.. Gissar bara :-)
mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]

Är väl dags att byta oavsett på en[…]