Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1558312
Hej, jag börjar bli tokig på min 944 snart. Det är en 944 från 1992 med Loh 2.4. Den har startat och gått förut men nu har den varken gnista eller ström till spridar kontakter. Inga felkoder. Bränslepumpen går.

Har bytt följande: tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, tändspole, tändbox, bränslebox, tändmodul, hallgivare, bränslerelä, spridarrelä. Bytt massa jordpunkter runt om i motorutrymmet och även dragit en 35mm2 kabel från - på batteriet till blocket för att försäkra att jag har en stabil jord.

Får ström ut från spolen men inget vidare trots att jag bytt fördelare o rotor från bilar som fungerar. Testat kört konstant + till spolen också men ingen skillnad. Som jag förstått ska strömmen till spolen pulsera via jord men det har jag inte kollat. Jag har bara mätt i kabeln ut från tändspolen med en testpenna och då får jag konstant 12+ står det när jag vrider runt motorn. Om jag sätter på ett stift från kabeln till tändspolen så får jag en gnista i cirka 1 sekund när man slår på tändningsläge 2.

Har säkert varit otydlig eller nått sånt så fråga på. Tack på förhand!
#1558377
Att du får en gnista när du slår på tändningen är nog som det ska, tändspolen får ju en impuls när du vrider om nyckeln. Men där är alltså ingen gnista när du kör på starten, eller hur? Antingen du har batteri eller tändnings ström på spolen, eller? Om du då tar en provlampa mellan 1 på tändspolen och jord ska den blinka när du kör på starten. Blinkar den är felet i stift, kablar, fördelarlock eller rotor. Blinkar den inte är felet i tändförstärkaren, svänghjulsgivare, m.m. Det kan ju vara boxar det är fel på, men det är inte vanligt. Bränsle reläet är i inblandat i det mesta, det styr ström till både tänd och bränsleboxar, spridar relä, bränslepumparna och lambdasonden
#1558380
Det som TS inte berättar är att det är fråga om en A-traktor. Loh 2.4 innebär att det sitter en regulator som maximerar hastigheten till 30 km/tim. Kretsarna som "Lennarte" är inne på är kraftigt modifierade, se Loh hemsida: https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... gt-varvtal. Kolla beskrivningen och det finns också felsökningsanvisningar.

En tänkbar felorsak är att anvisad diod inte monterats och att det medfört att regulatorn pajat men jag har haft fel tidigare... :-)

/Hasse
#1558381
Hasse53 skrev:Det som TS inte berättar är att det är fråga om en A-traktor
Det hade ju varit bra att veta... Dom ska väl egentligen ligga bland Volvos Veteranbilar Då hade det vara lättare ätt skilja dom åt.
Felsökningen är densamma oavsett, om man vet att spärr boxen är Ok

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]