Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Jag har Haynesboken för V70 diesel och har letat i kopplingsschema delen men hittar inte någonting om air bag kretsarna.
Har också försökt googla men inget resultat så långt.
Finns det sådana scheman på nätet?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Volvo storstädade (hotade antagligen med rättsliga åtgärder) på nätet för något år sedan så flertalet elschemor försvann.
Kan eventuellt finnas kvar på sajter där det är någon form av registrering för att komma åt dokument.
av emtor
Konstigt att det inte ens finns i Haynes boken. Kanske Volvo inte vill att amatörer och annat löst folk skall pilla på SRS systemet.
Jag kollade kontakterna under säten framme. Alla kablar ser ut att vara på plats och själva kontakterna sitter så som dom skall, men det finns ju en uppsjö av andra kopplingspunkter också.
Grannen har VIDA så man får kolla på eventuella felkoder och titta efter scheman där.
Lampan tändes när jag åkte över ett hål i vägen. Samma sak hände för två år sedan men då släcktes lampan av sig själv efter ett tag, men inte den här gången.
Har läst att SRS felkoder inte går bort även om felet är intermittent men måste raderas i VIDA eller annan lämplig skanner, så om jag har tur så är det intet annat fel än en intermittent felkod som behövs att raderas.
Att åka till Volvo har jag inte lust på.
Dom skannar, hittar felkoder och vill nog allra helst byta ut hela skiten. Att pilla runt för att leta efter glapp i kontakter misstänker jag att dom inte ägnar sig åt. -Det blir mera pengar av att byta delar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
I min Haynes står det uttryckligen att man ska hålla fingrarna borta från SRS-systemet. De vill uppenbarligen inte bli ställda inför rätta om nån bryter nacken när en airbag smäller av..
Ser man inte elschemorna i Vida?
av emtor
Steffe3 skrev:Finns en del online lite överallt. Svårt att hitta mer exakt utan årsmodell. Det var bara första träffen dock, finns fler om man går vidare :-)

https://volvodiag.com/ewd-online-swe/
Jag laddade ner pdf'en för V70 2008.
Den visar var SRS styrenheten befinner sig samt ledningsmattorna på golvet som har något som jag tolkar som kontaktstycken.
Jag får studera diagrammen mera noga så att jag vet var jag skall kolla efter någon kontakt som kanske har glapp.
Jag blir lite nojig med tanken på att pilla i något som kan ge mig en hemsk smäll på käften, men att låta batteriet vara frånkopplad en halvtimme borde hjälpa, samt att inte reta upp sensorerna i onödan.
av emtor
Erik Å skrev:I min Haynes står det uttryckligen att man ska hålla fingrarna borta från SRS-systemet. De vill uppenbarligen inte bli ställda inför rätta om nån bryter nacken när en airbag smäller av..
Ser man inte elschemorna i Vida?
Det tror jag att man gör och grannen har VIDA, men jag får vänta med att fråga tills han kommer hem.
Användarvisningsbild
av apersson850
emtor skrev:Jag blir lite nojig med tanken på att pilla i något som kan ge mig en hemsk smäll på käften, men att låta batteriet vara frånkopplad en halvtimme borde hjälpa, samt att inte reta upp sensorerna i onödan.
Reta sensorer är aldrig bra. Tänk på att airbagsystem nästan alltid har backupsystem som ger dem ström om batteriet inte kan göra det. Hur länge de klarar sig utan batteriet vet jag inte.
av dannesk
Börja med att läsa ur felkoderna så du vet vilken kod som är satt och i vilken krets felet kan vara. Det är första steget inte att börja studera airbagkopplingsscheman och leka runt med kontakterna efter glapp.
av emtor
apersson850 skrev:
emtor skrev:Jag blir lite nojig med tanken på att pilla i något som kan ge mig en hemsk smäll på käften, men att låta batteriet vara frånkopplad en halvtimme borde hjälpa, samt att inte reta upp sensorerna i onödan.
Reta sensorer är aldrig bra. Tänk på att airbagsystem nästan alltid har backupsystem som ger dem ström om batteriet inte kan göra det. Hur länge de klarar sig utan batteriet vet jag inte.
Volvo säger att systemet klarar sig utan batteriet i tio minuter. Backupen består ut av kondensatorer som levererar ström om batteriet skadas i en krock.
En halvtimme efter att batteriets minuspol är frånkopplat borde vara en säker tid att vänta.

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]