Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltemas AGM är 99% Exide också. De är billiga ifrån tyskland, därför Biltema kan ha någorlunda vettig garanti på dem.
Går inte jämföra Volvo EFB bly mot AGM prismässigt heller, inte samma teknik.
Tyvärr är frakten på EFB batterier dyrare och inte ens alla tyska hemsidor skickar EFB/Bly batterier utomlands.
Räknas som farligt gods eller nått.

EFB batteri ifrån Volvo, Varta, Bosch alternativt AGM ifrån tyskland eller Biltema brukar vara de vettiga alternativen. Ja om man inte vill chansa på beg. ifrån skroten.
Blev själv förvånad över Volvos konkurrenskraftiga priser på sina AGM, vilket verkar vara vad de säljer överlag nu. Men det fick bli Varta AGM G14 från Tyskland, några hundringar billigare och hade ingen panik tidsmässigt.
Qunni skrev: tis 17 okt 2023, 18:54
UnleashFusion skrev:
Senaste gången jag bytte batteri hos Skobes, där var det Japanskt märke. Oklart vilken Bilia/andra Volvo-ÅF köpt in.
Dock är Varta ett mycket bra märke när det gäller batteri så får du får överväga. kan du byta själv så köp varta . om inte ta volvo/bilia dock gissar jag det kommer kosta en slant hos verkstad också.(har du tur kanske det blir "inkluderat" men tror ej det :P
Vet inte vilket batteri Volvo har, men gissa på att det är Tudor eller Exide (har för mig att jag läst det någonstans?).
Hur som hur, så har jag fått ner Volvos orginal batteri till 1976:-. Känns svårt att motivera Varta batteriet för 2586:- nu va?
Jag ska byta batteriet själv så det kvittar.
Bara köra på det skulle jag säga.
Kom på namnet nu. och det jag köpte (den största man kunde få på hyllan vid den tidpunkten var "Yuasa"
William85 skrev:Blev själv förvånad över Volvos konkurrenskraftiga priser på sina AGM, vilket verkar vara vad de säljer överlag nu. Men det fick bli Varta AGM G14 från Tyskland, några hundringar billigare och hade ingen panik tidsmässigt.
Var det 95ah batteriet du köpte? Vad fick du ge för det?
MarcusJ skrev: tis 17 okt 2023, 11:54 Volvos batteri är antingen tillverkat av Tudor/Exide eller Bosch. Varta är Varta.

Personligen skulle jag välja Varta, om priset är likvärdigt. Har enbart goda erfarenheter av Varta.
Var och hämtade Volvo batteriet idag och det liknar väldigt mycket ett Exide batteri.

Körde med en biltema batteritestare på batteriet och SoH låg på bara 73%…
På minuspolen är 3023 skrivet. Antar att det är vecka 30 år 2023. Kan batterier redan har tagit skada?

Blev osäker nu och funderar på att lämna tillbaka och köpa Varta istället. Rätt eller fel?
Qunni skrev: tor 19 okt 2023, 21:27
MarcusJ skrev: tis 17 okt 2023, 11:54 Volvos batteri är antingen tillverkat av Tudor/Exide eller Bosch. Varta är Varta.

Personligen skulle jag välja Varta, om priset är likvärdigt. Har enbart goda erfarenheter av Varta.
Var och hämtade Volvo batteriet idag och det liknar väldigt mycket ett Exide batteri.

Körde med en biltema batteritestare på batteriet och SoH låg på bara 73%…
På minuspolen är 3023 skrivet. Antar att det är vecka 30 år 2023. Kan batterier redan har tagit skada?

Blev osäker nu och funderar på att lämna tillbaka och köpa Varta istället. Rätt eller fel?
Batteriet tar inte skada så där..

Batteriet har legat på lager bland annat hos tillverkaren och sedan hos Volvo handlaren givetvis har batteriet tappat sin laddning.
Ladda upp batteriet fullt och testa på nytt.

Det är ju som alla andra saker som är med batterier, tänk när du köpte din telefon och satte på den för första gången den var ju inte vid 100% laddning?
Jag formulerade mig nog dåligt. SoH låg på 73% och SoC låg på 100%. Så batteriet kapacitet ligger med andra ord bara på 73% och batteriet är fulladdat till 100%. Läste på något annat forum att nya AGM batteri behöver motioneras lite innan man kan göra korrekta mätningar. Någon som sitter på liknande information?

På dessa bilar är hjullagret en hel enh[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]