Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Vi bytte fjäderben fram på vår V70 2.5FT MY09 i helgen. Efter bytet upplever jag att bilen är betydligt högre fram än innan.

Köpte fjäderbenen på skruvat.se baserat på regnummer men misstänker att det ändå blivit fel.

Vad är egentligen rätt höjd fram?
Hej

Bytte kompletta fjäderben. Om FT är lägre eller ej vet jag inte.

Om jag accepterar att den är något hög fram hade jag velat byta mina trötta Nivomat bak till något annat så bilen blir mer jämnhög. Det kanske är en dålig idé?
Är nivomaterna dåliga?

Nivomat är annars guds gåva till V70. Även utan last beter sig bilen avsevärt bättre än med vanliga dämpare, förutsatt att nivomaterna är friska.

Jag har för mig FT är lägre för att möta satta miljökrav genom lägre luftmotstånd. Åtminstone sista årsmodellen av FT är lägre än vad 2.5T var. Jag skulle tro att skruvat har ett fjäderben som dom menar på passar alla V70.

Om nivomaterna är friska hade jag flyttat över dom gamla fjädrarna.
Jag tror dom är dåliga eller så är det fjädrarna? När vi är fyra i bilen med packning och några cyklar på dragkroken så känns bilen för låg bak även efter att man kört en bra bit.
rosefors skrev:Är nivomaterna dåliga?

Nivomat är annars guds gåva till V70. Även utan last beter sig bilen avsevärt bättre än med vanliga dämpare, förutsatt att nivomaterna är friska.

Jag har för mig FT är lägre för att möta satta miljökrav genom lägre luftmotstånd. Åtminstone sista årsmodellen av FT är lägre än vad 2.5T var. Jag skulle tro att skruvat har ett fjäderben som dom menar på passar alla V70.

Om nivomaterna är friska hade jag flyttat över dom gamla fjädrarna.
Är det en R-Design du har?
För dom är lägre än standard.

Mest så att du inte har fått standard fjäderben om du nu har en R-Design

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]