Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorsken
#1557424
Hej forumet, nu har jag bytt båda strålkastare fram samt satt in nya sidoblinker fram och nya blinkers då dessa spruckit runt armaturen. Körde på märket TYC för allting, tillverkat i Taiwan. Har läst mycket bra om märket på reddit bl.a. Jag tycker att dom förra strålkastarna (Valeo) passade mycket bättre, behövde trycka in strålkastarna en hel del för att få in skruvarna i dom nya. Så fit and finish får en 5/10 på sin höjd. Så om du kan få ett par Valeo för samma pris, köp Valeo istället.

PS: Problemet jag hade när jag försökte ladda upp bilder var storleken på filerna, har skalat ned alla bilder 50% nu och laddat upp dom utan problem.

På den ena strålkastarens yttre reflektor så hade man inte klickat in alla fyra hörnen så den satt lite löst så jag blev tvungen att ta bort glaset och lösa detta . Dom kanske har svårt att få tillgång till bilar att testa på borta i Taiwan? Eller så bryr dom sig inte. Man kan ju gissa att deras delar till dom Japanska märkena passar bättre i så fall.

För att få i strömställarens axel i reflektorn hållare så har jag lärt mig ett bra knep. Nämligen att öppna båda locken på baksidan av strålkastarna och sedan försöka trä in den kulformade toppen utav axel i det T-formade hålet där den ska vara. Det kanske låter rätt självklart men jag var på god väg att ta bort glasen innan vart upplyst om detta.

Ursäkta om jag inte gått igenom det mer pedagogiskt än så men jag bringar inget nytt till bordet som inte Björklund eller Hyhr redan gått igenom, det var inte bara smooth sailing. Strålkastarna sitter med 4 skruvar, blinkers trycker man bara in i hållaren tills den klickar i, sedan ber man om hjälp av sin kära bror i mitt fall att lyfta tillbaks stötfångaren och skruva tillbaks den med fyra skruvar och lite plastclips.

Dessa nya strålkastare har ventilation i underkant i form an en krökt gummislang med filter i vilket är najs. Resultatet är jag nöjd med, nu återstår bara att justera in halvljuset.
Bilagor
1.jpg
Stötfångaren avtagen
1.jpg (1.63 MiB) Visad 776 gånger
2.jpg
Fronten
2.jpg (1.5 MiB) Visad 776 gånger
3.jpg
Var rätt skitigt där inne
3.jpg (1.22 MiB) Visad 776 gånger
4.jpg
Torkarmotorerna funkar inte längre så tar ut dom
4.jpg (1.34 MiB) Visad 776 gånger
6.jpg
Isärplockade strålkastare efter rengöring
6.jpg (1.83 MiB) Visad 776 gånger
7.jpg
Gamla blinkers
7.jpg (1.24 MiB) Visad 776 gånger
8.jpg
Gamla blinkers 2
8.jpg (965.29 KiB) Visad 776 gånger
9.jpg
Nya strålkastare HF
9.jpg (1.49 MiB) Visad 776 gånger
11.jpg
Nya strålkastare VF
11.jpg (1.75 MiB) Visad 776 gånger
12.jpg
Vart väldigt snyggt
12.jpg (1.39 MiB) Visad 776 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1557499
Tjusigt, blev ju som en ny bil. Fräscha lyktor gör mycket :-)
Lite coolt att ha lika bra ljus som när bilen var ny..
Lamporna spelar roll också förstås. Kör själv med Philips eXtremevision Pro150. (H7).
Rätt dyra men blev aningen billigare att beställa från Tyskland via Amazon.se
av Gorsken
#1558101
Tack :-) jag är väldigt nöjd och så här fin har bilen aldrig varit hittills i min ägo. Har nyligen polerat bakluckan utöver att ha polerat bort repor som jag fått när min farsa dumpade grus bakom min parkerade bil som jag inte märkte av innan jag skulle backa ut igen...nåväl nu syns det inte att det varit skadat. Sen har jag slängt på mina vinterfälgar som får vara med om sin andra säsong nu. Jag har lärt mig mycket av att äga den här bilen då jag bytt många slitagedelar sedan jag köpt den bl.a. kamremsats och bromsok. Sen en del saker som inte havererat precis men som jag bytt enligt rekommenderat intervall för att vara på den säkra sidan och för att jag tycker att det är kul att få skruva igen.

Jag kör med osram jag. Var du nöjd med dom nya lamporna? Blev det stor skillnad? Dom verkar ju rätt billiga om man jämför med att uppgradera till Xenon som från vad jag har läst inte tål vatten speciellt bra iom att balasten ligger i botten av strålkastaren.

Jag har t.o.m. ett par extra H7'or extra liggandes. :s
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1558107
Har haft Osram och GE tidigare men har fastnat för Philips nu. Vet inte hur stor skillnad det egentligen är om man skulle jämföra sida vid sida.. Viktigast är att köpa något som påstår sig vara rejält bättre än "standard", som är klart sämre. Det är klokt att ha ett par H7 i reserv i handskfacket plus en ficklampa om ljuset skulle slockna när man är ute och åker i vintermörkret. Alla lampor bränns ut och tappar ljusstyrka gradvis långt innan de går sönder helt. Så även LED och Xenon, dock långsammare :-)

Glöm inte att hålla ett öga på rostskyddet på bilens undersida. Instruktionsboken till min bil säger att rostskydddet har en livslängd på ungefär 8 år. Kan stämma, jag gjorde en större genomgång när bilen var 18 år och insåg att jag borde gjort det långt tidigare :-/

Tips när du byter S/V-hjul: Spraya lite olja på luftnipplarna på alla bromsok, likaså på nipplarna i bromsslangarnas båda ändar. Förr eller senare behöver något ok eller nån slang bytas och det blir SÅ mycket enklare om kopplingarna inte har rostat fast. Bromsvätskan ska för övrigt bytas vartannat år, förutom risk för ånglås kan man få rostskador inne i systemet.. Jag har fuskat med bytesintervallerna, det straffade sig. Okej, 3 år kan kanske gå men inte 4.
av Gorsken
#1558127
Rost finns på underredet men karossen är helt rostfri. Dock så har rosten börjat få lite fäste nere vid hörnet på någon dörr en gång men det har jag varit snabb att fixa.

Det där med att smörja luftnipplarna har min far tutat i mig så det har jag koll på, tål att påminna folk om, det är det säkert inte så många som tänker på. Däckskiftarna kommer minsann inte göra't iaf. Förra ägaren servade bilen hos bilia så då kanske det är prioriterat att sälja delar istället. Det ät helt enkelt bäst att äga sin egen bil, då kommer man göra alla dom där småsakerna i tid för att få bilen att hålla så länge som möjligt, inom rimlighet.

När jag nyligen bytte bromsok höger bak så hände just det där du nämnde. Alltså att bromsslangen hade rostat så mycket så att slangen bara gick av. Även hållaren för bromsslangen gick av och jag hittadeingen online samt ville undvika för mycket kattstrypare, så jag tillverkade en egen utav tjockare plåt och böjde till den ett steg i taget med hjälp av ett skruvstäd, ett städ, en pelarborrmaskin och en slägga. Den lär hålla bilens liv ut.

Sen har jag skarvat på en ny bränsle-ledning. Vägsaltet kan dra åt hel**te.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]