Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grodanboll123
#1557951
Hej!

Kupéfläkten på vår Volvo V70 (2003) har fått spatt.

Fläkten rusar och går inte stänga av, trots att det går att vrida på fläktens varvtalsregulator - de gröna lamporna tänds och släcks efter var vredet står. Likaså verkar det som om temperaturklaffarna öppnar och stänger efter hur de ställs. För att få stopp på fläkten tog vi ur säkring F26.

Glada i hågen köpte vi sedan en ny styrmodul till fläkten. Men efter byte så går inte fläkten över huvud taget... Vad kan det vara för fel?

I Haynes står det att en typisk värmefläkt har följande komponenter:
6, säkringsdosa i motorrummet (FL4),
5, säkringsdosa i passagerarutrymmet (där vi hittade F26),
117, fläktens styrmodul (den vi bytte),
111, klimatanläggningsstyrmodul,
116, relä förlängd D1 matning och givetvis CAN-buss.

Någon här som har den blekaste aning om vad det är för fel på vår bil, eller är det bara att skrota den?

Vet någon om var det "hemliga" relät 116 sitter också?

Håller tummarna för att någon här sitter inne på rätt svar.
av glock40sw
#1558055
Jag tror att du har gått vilse med benämningar ,fläktens styrmodul styr inte varvtalet ,det är bara ett elektronisk relä ,varvtalet styrs av CCM .Om du har tur är felet bara kabelfel ,antingen brott eller oxidation av kontakter ,eftersom du sade att klaffarna fungerar. Först ska du göra felkodsläsning med Volvo specifik läsare som kan läsa alla moduler. Haynes verkar blandat ihop bilmodeller ,dit hemliga relät heter utökad X-matning på V70 ,och finns i CEM.
#1558083
Tack för svar! Jag bytte som sagt det som Hayes refererarde till som fläktens styrmodul (som jag nu förstår är ett elektroniskt relä). Det byttes pga att kupéfläkten gick för fullt och inte kunde stannas förän jag tog ut säkringen F26. När jag sedan monterade ett nytt elektroniskt relä och satte i säkringen, slutade fläkten gå helt och hållet - trots att CCM:s panel verkar fungera.

Fråga 1. kan man göra en spänningsmätning på det elektroniska reläts gula eller blå kabel och i så fall vad skall denna ligga mellan?

Fråga 2. Är det eller har det varit ”vanligt” att CCM strulat med ovan felbeskrivning?

Fråga 3. Går det att ”bara” byta CCM med samma data eller måste alla programeras om vid skifte?

Tack för all hjälp!
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]