Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vainov
Jag har en V70 (2011) med fabriksmonterad delbar dragkrok.

När jag for på besiktning hade jag dragkroken påmonterad.
Tjejens om besiktigade bilen var liten o ganska klen. Hon hade problem med att få av dragkroken och hon lyckades aldrig få tillbaks den på plats. Så hon slängde in den i bagageutrymmet.

Väl hemkommen försökte jag få på dragkroken, men se det gick inte alls! Det har varit lite trögt och jobbigt tidigare också, men nu gick det inte alls.

Vad göra? Jag tog fram instruktionerna från volvo. Där står följande:
1) Kontrollera att mekanismen är i uppåst läge genom att vrida nyckeln medurs (Check! Det fungerar)
2) Kontrollera att indikatorfönstret visar rött (FAIL! Den visar grönt)
3) Sätt i och skjut in kuldelen tills klick hörs. (FAIL! Det går inte att skjuta in kuldelen)

Är det någon som känner igen problemet? Finns det någon lösning?

PS! Bonusfråga: Fästet har med åren blivit ganska rostigt. Jag har borstat av med stålborste, men får man lägga på vagnsfett eller dyligt?
Den rörliga pinnen längst in på den löstagbara delen av kroken uppvisar tecken på att vara infettad/smord. Finns det någon smörjnippel eller dylikt?
(Efter en googling hittade jag följande i ViBilägare:
den löstagbara dragkrokens rörliga delar får inte smörjas/oljas in. Det kan sänka säkerhetsnivån
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -pa-kroken)
Om grejerna inte är insmort så rostar det illa kvickt, oavsett vad ViBilägare tycker och volvo säger.

Men som svar på frågan. Köp nytt vred och lås på volvo. Demontera, torka rent, smörj in (om du vågar) och montera ihop.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av Henkan
vainov skrev:Jag har en V70 (2011) med fabriksmonterad delbar dragkrok.

När jag for på besiktning hade jag dragkroken påmonterad.
Tjejens om besiktigade bilen var liten o ganska klen. Hon hade problem med att få av dragkroken och hon lyckades aldrig få tillbaks den på plats. Så hon slängde in den i bagageutrymmet.

Väl hemkommen försökte jag få på dragkroken, men se det gick inte alls! Det har varit lite trögt och jobbigt tidigare också, men nu gick det inte alls.

Vad göra? Jag tog fram instruktionerna från volvo. Där står följande:
1) Kontrollera att mekanismen är i uppåst läge genom att vrida nyckeln medurs (Check! Det fungerar)
2) Kontrollera att indikatorfönstret visar rött (FAIL! Den visar grönt)
3) Sätt i och skjut in kuldelen tills klick hörs. (FAIL! Det går inte att skjuta in kuldelen)

Är det någon som känner igen problemet? Finns det någon lösning?

PS! Bonusfråga: Fästet har med åren blivit ganska rostigt. Jag har borstat av med stålborste, men får man lägga på vagnsfett eller dyligt?
Den rörliga pinnen längst in på den löstagbara delen av kroken uppvisar tecken på att vara infettad/smord. Finns det någon smörjnippel eller dylikt?
(Efter en googling hittade jag följande i ViBilägare:
den löstagbara dragkrokens rörliga delar får inte smörjas/oljas in. Det kan sänka säkerhetsnivån
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -pa-kroken)
Ett par gånger har jag råkat ut för att "den rörliga pinnen" har åkt ut en bit, osäker på varför. Då får man sätta pinnen mot marken och trycka in den, sedan går kroken att sätta på plats.
Den rörliga pinnen ska åka ut när den hakas loss av ett tryck. Det är så kulan låser i fästet. För att få in den vrider du på vredet, helt enkelt.
Det där med att inte smörja är för att de är rädda att om de rekommenderar det, så smörjer en del men rengör inte. Då fastnar grus i fettet och det kan ställa till problem.
Alla som har något som helst mekaniskt förstånd vet att utan smörjmedel slutar rörliga delar att vara just rörliga.
Det ska du inte hoppas. Pinnen ska åka ut när den utsätts för ett litet tryck. Det är så dragkulan låses fast i bilens fäste när du monterar den.
Vrid på vredet före montering så dras den in igen. Liksom den ska dras in när du vrider på vredet när dragkulan är monterad på bilen, för att du ska kunna ta loss dragkulan igen.

Om man nu är en sådan person som kan hantera att smörja saker (och ändå hålla dem rena) kan det vara bra att veta att man bara behöver stöta till pinnen i något hårt (en arbetsbänk, ett trappsteg) för att få ut den när kroken inte är monterad. Om man behöver rengöra/smörja den. Går den inte lätt låser inte kroken som den ska i bilens fäste, nämligen.
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]