- mån 16 okt 2023, 11:54
Jag har en V70 (2011) med fabriksmonterad delbar dragkrok.
När jag for på besiktning hade jag dragkroken påmonterad.
Tjejens om besiktigade bilen var liten o ganska klen. Hon hade problem med att få av dragkroken och hon lyckades aldrig få tillbaks den på plats. Så hon slängde in den i bagageutrymmet.
Väl hemkommen försökte jag få på dragkroken, men se det gick inte alls! Det har varit lite trögt och jobbigt tidigare också, men nu gick det inte alls.
Vad göra? Jag tog fram instruktionerna från volvo. Där står följande:
1) Kontrollera att mekanismen är i uppåst läge genom att vrida nyckeln medurs (Check! Det fungerar)
2) Kontrollera att indikatorfönstret visar rött (FAIL! Den visar grönt)
3) Sätt i och skjut in kuldelen tills klick hörs. (FAIL! Det går inte att skjuta in kuldelen)
Är det någon som känner igen problemet? Finns det någon lösning?
PS! Bonusfråga: Fästet har med åren blivit ganska rostigt. Jag har borstat av med stålborste, men får man lägga på vagnsfett eller dyligt?
Den rörliga pinnen längst in på den löstagbara delen av kroken uppvisar tecken på att vara infettad/smord. Finns det någon smörjnippel eller dylikt?
(Efter en googling hittade jag följande i ViBilägare:
När jag for på besiktning hade jag dragkroken påmonterad.
Tjejens om besiktigade bilen var liten o ganska klen. Hon hade problem med att få av dragkroken och hon lyckades aldrig få tillbaks den på plats. Så hon slängde in den i bagageutrymmet.
Väl hemkommen försökte jag få på dragkroken, men se det gick inte alls! Det har varit lite trögt och jobbigt tidigare också, men nu gick det inte alls.
Vad göra? Jag tog fram instruktionerna från volvo. Där står följande:
1) Kontrollera att mekanismen är i uppåst läge genom att vrida nyckeln medurs (Check! Det fungerar)
2) Kontrollera att indikatorfönstret visar rött (FAIL! Den visar grönt)
3) Sätt i och skjut in kuldelen tills klick hörs. (FAIL! Det går inte att skjuta in kuldelen)
Är det någon som känner igen problemet? Finns det någon lösning?
PS! Bonusfråga: Fästet har med åren blivit ganska rostigt. Jag har borstat av med stålborste, men får man lägga på vagnsfett eller dyligt?
Den rörliga pinnen längst in på den löstagbara delen av kroken uppvisar tecken på att vara infettad/smord. Finns det någon smörjnippel eller dylikt?
(Efter en googling hittade jag följande i ViBilägare:
den löstagbara dragkrokens rörliga delar får inte smörjas/oljas in. Det kan sänka säkerhetsnivånhttps://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -pa-kroken)