Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Erik Å skrev:...Men om ytterknutens axeltapp av någon anledning inte går in helt i hjullagret så blir det fel....
Upplever att axeltappen går för långt in - men jag ska ta en koll (och kanske en bild :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Albireo skrev:Funderade över om det finns någon felkosdläsare som passar 850
På 92-95 finns ju läsare under huven, 96-97 så läses ABS'en ut på samma sätt som S/V70 97-98, dvs vol-fcr med en kkl409.1 kabel. Ska även finnas en app numera som ska fungera med en ELM läsare till mobilen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du först släcker aktiva felkoder genom att lyfta pluspolen på batteriet några minuter.. eventuella lagrade felkoder finns kvar ändå men tänder inte lampan.
Ge akt på ABS-lampan:
Nyckel på - lamptest, ska lysa
Motorstart, lampan ska slockna
Här kommer det avgörande:
Tänds lampan direkt efter motorstart så har självdiagnosen i ABS-elektroniken hittat ett elektriskt fel i styrenhet, kablage eller givare.
Om lampan tänds först när du rullat något tjugotal meter så tjurar ABS:en för att den inte får pulser från ett hjul, t.ex. pga dålig eller felmonterad krans. Kan väl i och för sig vara en trasig givare också som verkar elektriskt okej bortsett från att den inte ger pulser.. Eller kanske fel i styrenheten.

"Inga pulser från ett hjul"-fel brukar försvinna av sig själv och lämnar inga lagrade felkoder. Helt enkelt för att sådant skulle kunna uppstå om man kör fast i en snödriva och slirar med ena drivhjulet en stund. Nu har jag en nyare styrenhet men jag är rätt säker på att de beter sig likadant där. Funktionskrav föreskrivet av Volvo :-)
Årgångarna innan -00 har väl rätt ofta problem med dåliga lödningar i ABS-enheten.
av Albireo
Tack för er inspiration.
Lucif3r skrev:... På 92-95 finns ju läsare under huven, 96-97 så läses ABS'en ut på samma sätt som S/V70 97-98, dvs vol-fcr med en kkl409.1 kabel. Ska även finnas en app numera som ska fungera med en ELM läsare till mobilen.
Fungerar denna läsare till andra bilar, eller fungerar den bara till äldre Volvo (från t.ex. 90-talet)?
Jag har en ELM-läsare - Undra vilken app som skulle kunna ge info från Volvo 850 -96.
Erik Å skrev:Om du först släcker aktiva felkoder genom att lyfta pluspolen på batteriet några minuter.. eventuella lagrade felkoder finns kvar ändå men tänder inte lampan.
Ge akt på ABS-lampan:
Nyckel på - lamptest, ska lysa
Motorstart, lampan ska slockna
Här kommer det avgörande:
Tänds lampan direkt efter motorstart så har självdiagnosen i ABS-elektroniken hittat ett elektriskt fel i styrenhet, kablage eller givare.
Om lampan tänds först när du rullat något tjugotal meter så tjurar ABS:en för att den inte får pulser från ett hjul, t.ex. pga dålig eller felmonterad krans. Kan väl i och för sig vara en trasig givare också som verkar elektriskt okej bortsett från att den inte ger pulser.. Eller kanske fel i styrenheten.

"Inga pulser från ett hjul"-fel brukar försvinna av sig själv och lämnar inga lagrade felkoder. Helt enkelt för att sådant skulle kunna uppstå om man kör fast i en snödriva och slirar med ena drivhjulet en stund. Nu har jag en nyare styrenhet men jag är rätt säker på att de beter sig likadant där. Funktionskrav föreskrivet av Volvo :-)
Årgångarna innan -00 har väl rätt ofta problem med dåliga lödningar i ABS-enheten.
Bra förslag till felsökning.
Det kluriga är att - ibland slocknar ABS-lampan vid motorstart och ibland inte.
Har funderat om det kan vara något den "minns" att ABS-lampan lyste när bilen stannade..
Som sagt slocknar ABS-lampan ibland och kan vara släkt i flera km/mil, men så tänds den igen..
Återkommer när jag varit i varmgarage och kollat läget på ABS-kransen på respektive framhjul. (men har inte någon koll på bakgivarna.)
Jag är inte säker, men upplever att läget blev sämre när drivaxeln byttes.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Albireo skrev: sön 15 okt 2023, 19:05 ..Har funderat om det kan vara något den "minns" att ABS-lampan lyste när bilen stannade..
Jo kanske men isåfall borde du kunna ge den minnesförlust om du först lyfter batterikabeln.
Kransarna bak rostar inte alls i samma takt eftersom de sitter skyddade mellan bromsskivor och bromssköldar. Om de senare finns kvar vill säga :P

Kablarna till de främre givarna tar lätt stryk när man svänger ut fjäderbenen för att ta ur drivaxlarna. Antagligen behöver man inte slita särskilt hårt i kablarna för att kardeler ska gå av.. De är ju rätt tunna.
Användarvisningsbild
av 800serien
Albireo skrev: sön 15 okt 2023, 19:05 Tack för er inspiration.
Lucif3r skrev:... På 92-95 finns ju läsare under huven, 96-97 så läses ABS'en ut på samma sätt som S/V70 97-98, dvs vol-fcr med en kkl409.1 kabel. Ska även finnas en app numera som ska fungera med en ELM läsare till mobilen.
Fungerar denna läsare till andra bilar, eller fungerar den bara till äldre Volvo (från t.ex. 90-talet)?
Jag har en ELM-läsare - Undra vilken app som skulle kunna ge info från Volvo 850 -96.
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=sv&gl=US

En av dina ABS-givare håller på att ge upp, på min var det vänster bak som gav upp. Lampan kom och gick men till slut var den tänd konstant.

Tanken är att man ska byta båda bakre samtidigt men det går att bara byta den ena genom att lossa låshaken på den gula kontakten och dra ut stiften till den givare som ska bytas och givetvis lossar man den felande givarens stift inne i bilen på samma sätt och trycker in den nya givarens stift istället bara.

Finns ett sätt att Ohm-mäta givarna via kontaktstycket till ABS-enheten inne i motorrummet, var försiktig så du inte förstör låsningen på kontaktstycket dock. https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 2&t=332112

Bild
Bilagor
bild_2023-10-15_213847580.png
bild_2023-10-15_213847580.png (172.71 KiB) Visad 1086 gånger
av Albireo
Intressant!
Ska försöka kolla om min adapter funkar... (liknar mer den från Runns än från "inf" :-) )

Var kan man hitta den gula kontakten till ABS givarna bak? (först trodde jag att det var någon bajontett låsning vid givaren - men det kändes för stumt... (tur att jag inte vållförde mig mer på anslutningen ;-) .)
Användarvisningsbild
av 800serien
Albireo skrev: mån 16 okt 2023, 12:18 Intressant!
Ska försöka kolla om min adapter funkar... (liknar mer den från Runns än från "inf" :-) )

Var kan man hitta den gula kontakten till ABS givarna bak? (först trodde jag att det var någon bajontett låsning vid givaren - men det kändes för stumt... (tur att jag inte vållförde mig mer på anslutningen ;-) .)
Jag har en som liknar den förstnämnda, den fungerar bra.

Kontakten sitter inne i bagaget just till vänster ovanför tankarmaturen, kablarna går upp i samma hål i golvet som kablarna till bränslepumpen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Albireo skrev:Fungerar denna läsare till andra bilar, eller fungerar den bara till äldre Volvo (från t.ex. 90-talet)?
vol-fcr kombinationen är volvo 96-98 specifik. En KKL 409.1 kabel kostar typ 100kr från jungelsidan, vol-fcr finns "gratis" via google, och så underlättar det om man har en laptop då..
Aldrig själv provat appen som finns nu för tiden, jag kör vidare med gamla trogna vol-fcr :P
av Albireo
Tack för Era idéer och förslag.
Hittade förmodligen ett program (vol-fcr), men när det gäller kabeln blir jag osäker vilken som skulle passa/fungera.
De flesta KKL 409.1 verkar vara anpassade för andra bilmärken (i huvudsak VW) - men kan dessa ändå fungera?

Köpte appen 850 ODB II men förmodligen fungerar inte min ELM 327 mini-läsare tillsammans med appen.
ELM 327.png
ELM 327.png (628.73 KiB) Visad 936 gånger

Men i mitt googlande fick jag stöd för att min felkodsläsare iCarsoft CR Plus
iCarsoft CR Plus.png
iCarsoft CR Plus.png (298.3 KiB) Visad 936 gånger
kanske skulle fungera. Och mycket riktigt.
Felkodsläsaren hittade inte Volvo 850, automatiskt utan fick väljas manuellt.

Den visar två felmeddelanden
Felmeddelande 1 av 2.png
Felmeddelande 1 av 2.png (352.97 KiB) Visad 936 gånger
Detta meddelande verkar påvisa att givaren vänster fram (som jag just bytte - Biltema 65-614)
ABS-givare 65-614 - Biltema.png
ABS-givare 65-614 - Biltema.png (293.13 KiB) Visad 936 gånger
inte skulle ge bra signal. Eller tolkar jag meddelandet fel?

Nästa felmeddelande "klagar på" styrenheten
Felmeddelande 2 av 2.png
Felmeddelande 2 av 2.png (461.61 KiB) Visad 936 gånger
Kan det vara den som "trilskas"?
Var sitter den?
Svår / Dyr att byta?

Med iCarsoft kunde jag även avläsa "livedata" för ABS-givarna
(prata i mobil under färd får jag inte - men ingen har sagt att man inte får fota / filma en ODB-läsare ;-) )
ABS - live data.png
ABS - live data.png (387.83 KiB) Visad 936 gånger
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]