Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den koden har å göra med MAP-sensorn vilket du fått fram. Tror sensorn sitter någonstans kring kylaren på den motorn du har, men kan minnas fel. Den är hursomhelst sammanlänkad med insuget/gasspjället genom en vakuumslang som av ålder torrspricker och tappar vakuum, så börja leta läckage. Är slangen hel å fin kan du ju kika om det är kabelbrott till kabeln som är pluggad i den, eller om läsaren du köpt kanske kan läsa ut värden från sensorn för å se om de avviker helt och är orimliga :-)
Återkom felkoder, två nya:
P0102 Powertrain, Mass or Volume Air Flow Circuit Low input
P0113 Intake Air Temperature Circuit High Input

Det är kanske förståeligt om temperaturen blir för hög om luftflödet är för litet?

P0106 syns inte till igen - kan man sammantaget dra någon slutsats?

Kvitterade felen innan jag åkte i morse (lampan släcktes), körde 3,5 mil ungefär på en halvtimme, mest motorväg.
P0102 och P0113 ligger kvar som "pending", vad jag förstår rensar ECU:n dessa själv efter viss körd problemfri sträcka?
Lampan har dock inte tänts igen (än).

Bilen känns normal annars, gör inget konstigt eller annorlunda mot tidigare.
Om man öppnar och kollar luftfiltret - och glömmer trycka tillbaks kontakten till luftmassemätaren - då får man tydligen P0102 och P0113. :D :D
Dessa är nu borta (satte i kontakten), P0106 är tillbaks "pending" fn.

Volvo ville ha 309kr för en ny slang, det sitter tydligen slangklämma (7 i bild) och någon form av värmeskydd (12 i bild) eller "sleeve". Jag har bara en slang med något löst, flätat nylon/pet överdrag, ingen klämma heller så det lär inte vara original, att döma av verktygsmärken har map:en varit lossad/bytt förut.

Dessa är original-versionerna:
VO 9486209 Tryckgivare 1305 kr
VO 981583 Slang 309 kr
Slangen verkar vara någon löpmeter-variant, hittade den på några japanska sidor...
unnamed.png
unnamed.png (107.29 KiB) Visad 640 gånger

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]