Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår morse hade vi minusgrader här på västkusten och jag fick sms från sambon som skrev att hon nästan "frusit ihjäl" på väg till jobbet. Ingen som helst värme inne i bilen.

Tänkte givetvis direkt kass termostat o den är ju varken billig att byta (verkstad) eller särskilt kul att diy:a vad jag läst här...

Kollat bilen nu på morgonen, inga felkoder med min icarsoft och stabil kylvattentemp på 50grader med varmkörd bil.

När jag lade värmen i manuellt kommer värme i samtliga utblås, gött, inte termostaten iaf!

Testat övre, mellan och nedre utblåsen manuellt och märker tydligt att luften som blåser ut är varmare på höger sida.

I auto låter bara fläkten lite grann men ingen värme alls.

Nån som varit med om detta o vad kan vara boven?
apersson850 skrev: ons 11 okt 2023, 15:06 50°C är inte normal kylvattentemperatur när motorn är varm. Om det nu är det du menar. 88°C är mer normalt.
Tack för svaret!

Kör en sväng senare och kollar med grannens läsare när han kommit hem.

Fattar inte varför Volvo tyckte att vi inte ska kunna se när bilen kommit upp i temp... hjärndött och lika logiskt som att ta bort oljemätstickorna, Fast det är ju iofs simpel matematik, likadant som att Audi o BMW måste koda in eller nåt när man byter batteri...
Desmodue skrev: tor 12 okt 2023, 09:21 Vi hade också problem med vår förra V70 2010. d
Det var tempgivaren som satt bakom motorn mot torpedväggen. Det blev lite bättre med nollställning av felkoder.
Har inga felkoder alls i bilen. Jo förresten, på höger dörrlås bak. ;)

Kylvatten tempen ligger på mellan 45-50 grader och med direktstartad dieselvärmare kom den upp till 64.
Sjönk ganska snabbt ner till under 50 grader igen när jag stoppade värmaren.

Dubbelkollat med grannens icarsoft o den visade samma som min.

Bokat tid för byte av termostaten, pallar inte att göra det på garageuppfarten.
5900:- går kalaset på. Om dom skulle göra en felsökning ca 900:- till, så vi får hoppas det inte är nåt annat, fast isf vad?
900 för felsökning, jag har en mekaniker på Bilia i Limhamn som har hand om våra bilar sedan länge. Han gjorde det gratis - för att vi servar ju alltid hos dem.
Nu kan vi ju inte köra något annat än Volvo. ;-)
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]