Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan kan vara tillfälligt. Eller dålig kontakt.
Kolla först kontaktstycket till hastighetsgivaren på bakaxeln. Det brukar kunna ärga sönder där.
"3-1-1 = Hastighetssignal.
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem."
av Pingo
Ok, nu har mätaren i hennes volvo krånglat över 1 år, så nu har jag bytt ut den till en Gps mätare med den följden att farthållaren blev bortkopplad med.
Har detta något med att göra att motorn svarar dåligt vid låga varv och blöter ner stiften, högre varv är inga problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
Pingo skrev:Har detta något med att göra att motorn svarar dåligt vid låga varv och blöter ner stiften, högre varv är inga problem.
Möjligt, det står ju "tomgångs problem" . Om ECU inte vet vilken hastighet bilen har, är det ju inte lätt ett ge rätt bränsle mängd. Det märks ju mest vid låg hastighet.
av Pingo
lennarte skrev: tor 12 okt 2023, 08:03
Pingo skrev:Har detta något med att göra att motorn svarar dåligt vid låga varv och blöter ner stiften, högre varv är inga problem.
Möjligt, det står ju "tomgångs problem" . Om ECU inte vet vilken hastighet bilen har, är det ju inte lätt ett ge rätt bränsle mängd. Det märks ju mest vid låg hastighet.
Jag misstänker att jag måste lura/bygla signalen som har uteblivit nu till ECU.
För ECU har en förbindelse till hastighets mätaren.
Anledningen till att jag fick byta mätare är att det inte finns mätare att få tag på till 92a modell 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrev, kolla kontaktstycket på bakaxeln först. Hastighets signalen går inte till hastighets mätaren direkt. Den går till en kopplingsbox (som i.f.s kan sitta bak på mätarhuset). Till den boxen ska det vara en grön/vit och en brun/vit kabel från givaren (på min 745-a är det dom färgerna. Därifrån går det till hastighetsmätaren, ABS, ECU m.m.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]