Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
Får hoppas dagens höga pris bara var tillfälligt.

Det som talar för bättre priser framåt är mer vind och att man idag har ökat kärnkraften med 1100 MW från att ha varit sänkt pga låga elpriser.

En sak som talar mot bättre priser framåt är att en kabel till Polen varit ur drift men tas i drift igen på torsdag.

Totala produktionen från vindkraft i Sverige är i skrivande stund bara 700 MW. Ganska fascinerande (är varken kraftigt för eller emot vindkraft) att alla tusentals vindkraftverk i 160 mil långa Sverige producerar mindre än ett enskilt vattenkraftverk eller kärnkraftverk. Måste vara otroligt vindstilla i hela landet.

Framåt i veckan ser vinden bättre ut enligt prognoserna 1300-7600 MW imorgon och 3100-10300 MW resten av veckan.
Användarvisningsbild
av Camel
GustavE skrev: Totala produktionen från vindkraft i Sverige är i skrivande stund bara 700 MW. Ganska fascinerande (är varken kraftigt för eller emot vindkraft) att alla tusentals vindkraftverk i 160 mil långa Sverige producerar mindre än ett enskilt vattenkraftverk eller kärnkraftverk. Måste vara otroligt vindstilla i hela landet.
Det är detta som kallas intermittent produktion.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag fick min räkning för september igår, jag har nog aldrig haft en så låg räkning sedan jag flyttade in i huset..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
Hur är det nu med timprisavtal? Kvittas de timmar som jag kört tvättmaskin för -3 öre mot de som jag kört för 3 öre?
Jag antar att jag i allafall inte kommer undan momsen för de tvättar som kostat 3 öre.

Det ska bli spännande att se elräkningen för oktober. Jag får ju jämföra med det fasta priset på 46 öre som jag hade före oktober. Jag antar att det är en massa fasta poster som gör att skillnaden inte blir så stor, ifall inte elpriset skulle bli extremt högt.
av Lövet
Allinug skrev:Hur är det nu med timprisavtal? Kvittas de timmar som jag kört tvättmaskin för -3 öre mot de som jag kört för 3 öre?
Ja det blir ett vägt snittpris för hela månaden som du sen får på fakturan
Användarvisningsbild
av leiwi
Lövet skrev:
Allinug skrev:Hur är det nu med timprisavtal? Kvittas de timmar som jag kört tvättmaskin för -3 öre mot de som jag kört för 3 öre?
Ja det blir ett vägt snittpris för hela månaden som du sen får på fakturan
Nej så är det nog inte

Ett timprisavtal är det enda elavtalet med vilket du kan utnyttja elprisets svängningar till din fördel genom att konsumera el när priset är som lägst. På Tibber betalar du det inköpspris vi betalar för elen den timme du faktiskt använder den – det är alltså den billigaste elen du kan köpa!
av Lövet
leiwi skrev:Nej så är det nog inte
Jag har haft tibber. På fakturan står ett timpris för hela månaden, dvs det vägda snittpriset av alla konsumerade kilowattimmar.
Användarvisningsbild
av garinge
så hör eon med, det är för dom inte kan redogöra för varje köpt timme, så då blir det typ ett snitt så man har något att jämföra med, men priset per köpt kwh, är för priset den timmen, inte något snitt pris som månadspris är när det blir ett snitt mellan högt och lågt typ,, sen för alla timmar på det :)
  • 1
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 279
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]