Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag bytte för någon vecka sedan fanns det mycket smuts innanför silen (även mängder i pumphuset) upptäcktes när silen demonterades. Fanns även, vad jag tror, utfällningar eller motsvarande som stelnat. Dessa satt på godset på pumpen och inne i huset. Den svarta smutsen gick att spola bort med bromsrengöring men utfällningarna fick man peta bort med tops och de lossande i småkakor.

Kan det i ditt fall ha lossnat smuts och letat sig in i pumpen via sugsidan och hindrar funktionen? Jag spolade rikligt med bromsrengöring i pumpen och blåste rent in/utlopp med tryckluft. Inte några felmeddelanden ännu.

// Jonas
Har helt glömt att uppdatera tråden! Problemet är löst och jag tackar för alla tips!
Jag körde ett tag utan säkring 29 fram tills jag gjorde ytterligare ett oljebyte samt tog isär pumpmotorn och gjorde rent den. Var sjukt mycket koldamm kan jag säga!
Även den i princip nya oljan var rejält skitig. Efter detta funkade allt som det ska.
sneseglarn skrev: sön 05 nov 2023, 13:56 Har helt glömt att uppdatera tråden! Problemet är löst och jag tackar för alla tips!
Jag körde ett tag utan säkring 29 fram tills jag gjorde ytterligare ett oljebyte samt tog isär pumpmotorn och gjorde rent den. Var sjukt mycket koldamm kan jag säga!
Även den i princip nya oljan var rejält skitig. Efter detta funkade allt som det ska.
Skriv gärna *LÖST* i trådrubriken.
Bra att det löste sig!
OssianF skrev: mån 06 nov 2023, 12:36
sneseglarn skrev: sön 05 nov 2023, 13:56 Har helt glömt att uppdatera tråden! Problemet är löst och jag tackar för alla tips!
Skriv gärna *LÖST* i trådrubriken.
Bra att det löste sig!
Jag försökte göra det när jag skrev inlägget men lyckades inte redigera rubriken.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]