Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filiphult
Hej! Efter jag bytte ena bromsoket bak på min volvo 850 95 så slutade både bakre bromsarna att fungera, jag fick ut lite luft när jag försökte lufta dem men sedan så tog det bara stop. Ingen luft eller bromsvätska kommer ut ur någon av de bakre bromsoken trots att jag trycker som bara den och har motorn igång. Har testat så bromsvätska kommer ut ur båda rören ifrån huvudcylindern vilket det gör, bilen ger ingen abs kod och frambromsarna fungerar bra, har prov bromsat så att abs pumpen gick igång och detta hjälpte inte.någon som har något tips?
Användarvisningsbild
av lennarte
En del bilar har (hade) en lastkännande ventil till bromsarna bak. Den fungerade så att ju tyngre du lastar desto mer bromsar bakbromsarna. Om du då hissar upp bilen så hjulen hänger ner kan ventilen stänga så det inte bromsar alls . Har du ABS kan du glömma vad jag skrivit, dom har ingen sådan ventil
av Ulf965
Ibland samlas det skräp vid luftnippel.
Skruva loss luftnipplar på bakre bromsok. Ta ett klent borr 2-3 mm och rensa kanalen till luftnippeln.
Med lite tur kommer det sedan bromsvätska.
Användarvisningsbild
av lennarte
filiphult skrev: tis 10 okt 2023, 09:07 Har tyvärr ABS och har även testat att köra bilen och får fortfarande ingen bromsverkan bak
Tyvärr??? ABS är "ljusår" bättre än dessa ventiler som ändå oftast rostade fast i ett läge.
Ulf965 skrev:Ibland samlas det skräp vid luftnippel.
Skruva loss luftnipplar på bakre bromsok. Ta ett klent borr 2-3 mm och rensa kanalen till luftnippeln.
Borra inte igenom nippeln bara. Det är lätt gjort. Biltema (och andra också) har nya nipplar....
av filiphult
lennarte skrev: tis 10 okt 2023, 12:24
filiphult skrev: tis 10 okt 2023, 09:07 Har tyvärr ABS och har även testat att köra bilen och får fortfarande ingen bromsverkan bak
Tyvärr??? ABS är "ljusår" bättre än dessa ventiler som ändå oftast rostade fast i ett läge.
Ulf965 skrev:Ibland samlas det skräp vid luftnippel.
Borra inte igenom nippeln bara. Det är lätt gjort. Biltema (och andra också) har nya nipplar....
Skall jag borra i själva Oket? har testat att byta luftnipplar vilket ej löste problemet
Användarvisningsbild
av Erik Å
Denna bil har väl 3-kanals ABS dvs bara ett bromsrör till bakaxeln där det alltså måste finnas något slags förgreningsblock. Typ metallklump med ett rör in, två ut :-)
Blir det stopp där kommer båda bakbromsarna bli utan vätska men det kanske inte är särskilt sannolikt..
Synd att det är hopplöst att lossa fastrostade bromsrörsnipplar, annars hade det ju varit enkelt att lossa vid förgreningen och se om där kommer nåt..
Men vid ABS-pumpen går det väl alltid att lossa röret som går till bakaxeln för att se att ventilblocket inte har stängt för gott. ;-) Och trycker man tillbaka kolvarna i oken bak så bör det ju komma vätska ur röret om det nu inte är helstopp någonstans på vägen.. Det blir ju dessutom "backspolning" som kanske spolar ut skräpet som orsakat stoppet..
av filiphult
Kan absolut lossa där, Förstår vad du menar, Bilen är helt fri ifrån rost undertill så är inga problem att lossa bromsrören ska testa detta senare idag
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]