NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lakritsrem
Hej forumet, jag vänder mig till er då min kära trotjänare har fått bekymmer.
En V50 1,6d -2010, Drive modellen. Det som hände är att bilen gick som vanligt, plötsligt vid körning försvann typ 90% av effekten.
Vid nästa start hade motorlampan tänts, läste ut felkoden hos grannverkstan idag ECM-2A 40 partikelfällan signal för hög.
Den felkoden återfinns i dokumentationen från 2019 då Bilia hittade den koden aktiv i bilen vid service. Intressant eller ej? Jag har ingen aning...
Motorlampan är släckt nu på verkstan men bilen är ställd tills vidare. Då kom den ur sin effektbegränsning också, som helt säkert berodde på en elektronisk spärr typ limp home eller nåt sånt.

Nå väl det är några andra grejer som är nämnvärda i sammanhanget också.

Först och främst har motoroljenivån börjat öka på sistone, och det har gått snabbt. Verkstan brukar fylla på till mitten på oljestickan, för några veckor sen såg jag att nivån låg på 3/4 av stickan och idag är det ända upp på stickan. Snabb ökning mån tro. Vad kan orsaka detta?
Verkstadskillen nämnde några tätningar till spridarna eller turbon men jag fattar inte sambandet? Vevhusventilation kanske?

Sen ska nämnas att bilen har regenererat partikelfiltret ofta. När filtret just bytts 2020 gick den nog över 20 mil innan första regen, sen nånstans 10-15 mil mellan varje. Efter 3-400 mil började den åter igen regenerera ofta, då menar jag 2-4 mil mellan max.
Har förstått att det kan bli fel på nån tryckgivare som triggar regenereringarna av DPF men är eet rimligt att de frekventa regenereringarna har orsakar ökat motoroljenivå snarare än tvärt om, att diesel tar sig ner nån annan väg och motorolja förbränns vilket i sin tur sotar igen DPF och triggar regenerering? Bara spånar.

En bild från dagens verkstadsbesök. Han tyckte det rykte ovanligt mycket på tomgång och tryckte då på gasen, då såg det ut så här i typ 1 minut i streck.
Alla tankar och reflektioner är välkomna.
Tack på förhand /Alex
Bilagor
20231009_164523.jpg
20231009_164523.jpg (4.76 MiB) Visad 1993 gånger
Vad du har för fel är svårt att säga på distans men ett den genererar så ofta är definitivt fel. Att du fått ner diesel i oljan är mycket allvarligt. Får du för mycket olja kan motorn börja gå på motoroljan och bli helt okontrollerbar och rusar tills den i princip sprängs, det är orsaken att man sänkt oljenivån efter rekomendationer från tillverkaren och inte fylller upp olja till max. Finns en del skrämmande videor om man söker på runaway diesel.
av Xkzoom
Låter lite som att bilens klocka aldrig återställdes vid filter bytet?
Samt att Eolys additivet möjligtvis är slut?

Kan ju bli att du behöver byta filter igen ev. ta bort mot ett rakt rör o programmera bort.
av Lövet
Marnlasse skrev:Hur gör man när man programmerar bort dpf?
Det gör man inte. Då tar man bussen istället.
Lakritsrem skrev:Sen ska nämnas att bilen har regenererat partikelfiltret ofta. När filtret just bytts 2020 gick den nog över 20 mil innan första regen, sen nånstans 10-15 mil mellan varje. Efter 3-400 mil började den åter igen regenerera ofta, då menar jag 2-4 mil mellan max.
Nånting i det filterbytet har inte blivit rätt. För filtret är väll bytt, inte nån fusktvätt som vissa (verkstäder) tror räcker? 109hk SKA bytas filter på var 12000e mil och 6000 mil intervall på eolysvätska.
Tack för svaren så här långt.
Jag kände till runaway diesek vilket också är primära orsaken till att jag fortsatt kolla oljenivån ofta och frekvent trots att oljenivån aldrig minskat i min ägo.
Min fundering är om det skulle kunna va så att motorn (29.000 mil) inte är vad den en gång var, således släpper igenom en del diesel mellan kolvringarna och orsakar en utspädning på oljan? Jag brukar vänta på att bilen säger till att den vill ha service, men i år har det inte hänt alls (den säger aldrig dags för service) så jag ligger lite efter med oljebyte jämfört med tidigare år.
Kan en tunnare olja, till följd av naturligt slitage, göra att exempelvis turbon eller högtryckspumpen eller nån annan komponent inte lyckas hålla tätt ordentligt, vilket orsakar kraftig sotbildning och blockerat DPF?
Jag har som nämnt ställt bilen nu, då oljenivån är så hög som den är men tänker att jag som första steg måste byta motorolja innan jag ens startar motorn för vidare felsökning.

Hur bedömmer ni risken för att exempelvis en blockerad vevhusventilation orsakar denna typ av fel?
Eller om turbon läcker, kan det va något?
Vet inte riktigt vart jag ska börja men Eolysvätskan som nämndes här fylldes på 2021, bilek har gått ungefär 3500 mil sedan dess.
Slänger in några fler bilder på nya fynd från dagens sök.
Mycket olja under AC kompressorn, klibbigt och smuts runt flera insugsrör bland annat röret till vevhusventilation i toppen, ni ser också mitt finger när jag stoppat in det där röret satt. Mycket "olja", svart och luktar diesel och bränt.
Den slangen från vevhusvent är också mycket mjuk och lite ihoptryckt, får mig att undra om det inte öppnar. Se bilder.
Stora insugsslangen sitter nedåt från nånting som jag antar är typ luftmassemätaren? Massor med givare på den, efter turbon, före insuget.
Bilagor
20231010_175815.jpg
20231010_175815.jpg (3.41 MiB) Visad 1926 gånger
20231010_180105.jpg
20231010_180105.jpg (3.3 MiB) Visad 1926 gånger
20231010_174415.jpg
20231010_174415.jpg (3.09 MiB) Visad 1926 gånger
20231010_175115.jpg
20231010_175115.jpg (3.34 MiB) Visad 1926 gånger
av Lövet
Lakritsrem skrev:Min fundering är om det skulle kunna va så att motorn (29.000 mil) inte är vad den en gång var, således släpper igenom en del diesel mellan kolvringarna och orsakar en utspädning på oljan? Jag brukar vänta på att bilen säger till att den vill ha service, men i år har det inte hänt alls (den säger aldrig dags för service) så jag ligger lite efter med oljebyte jämfört med tidigare år.
Kan en tunnare olja, till följd av naturligt slitage, göra att exempelvis turbon eller högtryckspumpen eller nån annan komponent inte lyckas hålla tätt ordentligt, vilket orsakar kraftig sotbildning och blockerat DPF?
Jag har som nämnt ställt bilen nu, då oljenivån är så hög som den är men tänker att jag som första steg måste byta motorolja innan jag ens startar motorn för vidare felsökning.
Den enklaste förklaringen är nästan alltid den som är sann. 9/10 problem (åtminstone på det här forumet) är kopplat till avgasreningen och/eller dieselpartikelfiltret på den motorn. Du har precis alla symptom som matchar det. Har inte läst om ett enda fall där kolvringar eller vevhusventilation framkallat för täta regenereringar. Ser inte riktigt hur den sambandet skulle se ut.

Har du tillgång till nån Volvospecifik felkodsläsare? Där kan man ju se status på partikelfiltret.
Lövet skrev:
Lakritsrem skrev:Min fundering är om det skulle kunna va så att motorn (29.000 mil) inte är vad den en gång var, således släpper igenom en del diesel mellan kolvringarna och orsakar en utspädning på oljan? Jag brukar vänta på att bilen säger till att den vill ha service, men i år har det inte hänt alls (den säger aldrig dags för service) så jag ligger lite efter med oljebyte jämfört med tidigare år.
Den enklaste förklaringen är nästan alltid den som är sann. 9/10 problem (åtminstone på det här forumet) är kopplat till avgasreningen och/eller dieselpartikelfiltret på den motorn. Du har precis alla symptom som matchar det. Har inte läst om ett enda fall där kolvringar eller vevhusventilation framkallat för täta regenereringar. Ser inte riktigt hur den sambandet skulle se ut.

Har du tillgång till nån Volvospecifik felkodsläsare? Där kan man ju se status på partikelfiltret.
Har ingen felkodsläsare men kan va värt att införskaffa. Är det nån VIDA med datoruppkoppling man måste köpa från eBay typ eller har man nån framgång med andra läsare?
Som nämnt tidigare har DPF regenererat ofta nästan sen det var helt nytt, får mig att tro att det är nånting annat som är fel då partikelfiltret borde vart tämligen genomsläppligt när det var nytt.
Vad skulle du säga är mest troligt att orsaka att partikelfiltret inte regenereras som det ska?
Kan täta regenereringar va hela orsaken till att jag fått diesel i motoroljan?
av Lövet
Lakritsrem skrev:Har ingen felkodsläsare men kan va värt att införskaffa. Är det nån VIDA med datoruppkoppling man måste köpa från eBay typ eller har man nån framgång med andra läsare?
Som nämnt tidigare har DPF regenererat ofta nästan sen det var helt nytt, får mig att tro att det är nånting annat som är fel då partikelfiltret borde vart tämligen genomsläppligt när det var nytt.
Vad skulle du säga är mest troligt att orsaka att partikelfiltret inte regenereras som det ska?
Du behöver en riktigt Volvoläsare. Antingen VIDA eller låt en märkesverkstad läsa ut felkoderna. Generella läsare från Biltema eller liknande är meningslöst.

Täta regenereringar är liksom definitionen på att ge diesel i motoroljan. Det finns knappt annat.

För mig låter det som att ditt senaste filterbyte är gjort på fel sätt. Antingen är filtret fel (pirat eller liknande) eller så är datorn inte nollställd eller så är Eolysvätskan inte påfylld på rätt sätt.
Lövet skrev:
Lakritsrem skrev:Har ingen felkodsläsare men kan va värt att införskaffa. Är det nån VIDA med datoruppkoppling man måste köpa från eBay typ eller har man nån framgång med andra läsare?
Du behöver en riktigt Volvoläsare. Antingen VIDA eller låt en märkesverkstad läsa ut felkoderna. Generella läsare från Biltema eller liknande är meningslöst.

Täta regenereringar är liksom definitionen på att ge diesel i motoroljan. Det finns knappt annat.

För mig låter det som att ditt senaste filterbyte är gjort på fel sätt. Antingen är filtret fel (pirat eller liknande) eller så är datorn inte nollställd eller så är Eolysvätskan inte påfylld på rätt sätt.
Vad jag kan säga säkert är att min tekniker som bytt DPF och gjort alla andra service och reparationer sen jag köpte bilen 2017 är en bekant med 25 år på Bilia, han bytte ut filtret (inte tvätt) mot ett nytt från Volvo alltså originaldel och det gjordes på intervall 2020.

"Eolysvätskan" som jag antar är den som av verkstan kallas diesel additiv, fylldes på när jag stod bredvid så det är i alla fall gjort, och det gick i mer än en hel flaska i tanken. 2021 alltså, för 3500 mil sen ungefär.
Kan det finnas en risk att vätskan på ett eller annat sätt läcker ut ur tanken utan att sätta felkod? För det har inte visat sig nån felkod att vätskan skulle va slut.

Verkstan jag besökte igår är en granne som inte har vida, där emot har han Maxicom, han kunde läsa och släcka felkoden som nämnt. Har vida andra förmågor än maxicom?
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]