Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Visst VIDA är väl rätt väg, men det ska ju motsvara att toppfylla, köra bilen 10 min och sedan toppfylla igen.
Som jag alltid förstått det är det så att man tvångskör pumpen via VIDA, borde gå lika bra att koppla 12 V direkt på pumpen, det är ingen annan magi som sker enligt vad jag tror, du kör pumpen, på så vis kör man bort luften och systemet rymmer lite mer olja.

Hade själv inga problem när jag gjorde det, 3-4 dl olja användes och lite sölades ut.
skarj skrev: tis 03 okt 2023, 21:11 Visst VIDA är väl rätt väg, men det ska ju motsvara att toppfylla, köra bilen 10 min och sedan toppfylla igen.
Som jag alltid förstått det är det så att man tvångskör pumpen via VIDA, borde gå lika bra att koppla 12 V direkt på pumpen, det är ingen annan magi som sker enligt vad jag tror, du kör pumpen, på så vis kör man bort luften och systemet rymmer lite mer olja.

Hade själv inga problem när jag gjorde det, 3-4 dl olja användes och lite sölades ut.
Jag vet inte om det är samma på Volvo, men dom där vw-tokiga britterna påstod att en "inlärning" var nått där pumpen går ett gäng cykler under typ nån halvtimme eller så.
Vet inte om man skulle göra om allt en gång till innan man ger upp och låter Volvo koppla in datorn.
Jag har inte har haft dina problem vid oljebyte i haldexen men jag funderar på att det kan vara elmotorn som spökar för dej(?)
Motorn är en kolborstmotor som är helt innesluten (dumt) om man tar isär motorn genom att skruva loss de 2 mindre skruvarna på motorn och drar loss kåpan så ser man att det är fullt med koldamm där. Så spraya rent kåpan och motorn med elektro cleaner eller brake cleaner låt torka, skruva ihop. Detta kan du göra med motorn på plats. Jag har själv gjort detta var 10 000mil.
HakanF skrev: tis 03 okt 2023, 22:33 Jag har inte har haft dina problem vid oljebyte i haldexen men jag funderar på att det kan vara elmotorn som spökar för dej(?)
Motorn är en kolborstmotor som är helt innesluten (dumt) om man tar isär motorn genom att skruva loss de 2 mindre skruvarna på motorn och drar loss kåpan så ser man att det är fullt med koldamm där. Så spraya rent kåpan och motorn med elektro cleaner eller brake cleaner låt torka, skruva ihop. Detta kan du göra med motorn på plats. Jag har själv gjort detta var 10 000mil.
Intressant! Det ska jag testa!
Nämner det igen, men jag skulle börja att köra pumpen lös med 12 V direkt i kontakten för att lyssna, det kan ju vara glappkontakt (oxiderad kontakt också), när du pillat loss så kanske något hände. Jag skulle testa och kolla det innan jag skulle riva motorn till pumpen.
Gabriel skrev: ons 04 okt 2023, 11:24 Jag tror oxå på att det är något som spökar för dig snarare än att systemet måste läras eller kalibreras.
Jag har som sagt gjort oljebyte tre ggr i egen regi och aldrig haft några som helst problem.
Det måste ju isf vara något som spökar pga att jag haft lös grejerna eftersom det funkade innan jag var duktig och bytte olja.
skarj skrev: ons 04 okt 2023, 12:21 Nämner det igen, men jag skulle börja att köra pumpen lös med 12 V direkt i kontakten för att lyssna, det kan ju vara glappkontakt (oxiderad kontakt också), när du pillat loss så kanske något hände. Jag skulle testa och kolla det innan jag skulle riva motorn till pumpen.
Jag lutar åt att ta loss och testa detta, måste bara handla mer olja först.
Kontakten ser fin ut både på bilen och på pumpen, åtminstone det man kan se.
Har kört lite idag och skulle beskriva känslan som en dränkpump som inte riktigt "får tag" typ som att systemet försöker men inte riktigt orkar eller att det är nått hinder.
Kör med ett löst batteri och pumpen ska vara monterad,ta bort pumpen o köra den löst är ju meningslöst! Jag har bytt Haldexoljan många ggr,bara kört en sväng och kollat nivån,på senare tid så kört med ett löst batt,inga som helst problem med vilket sätt som helst! V60AWD-16..
Tanken med att köra pumpen löst, var ju att se om den går konstigt även då. Håller den på med något skumt när den är lös, så är det fel helt säkert på pumpen (ja, eller motorn egentligen).
För att "lufta" så ska den såklart köras på plats.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]