Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bakgrund: S80, 2.4 170 hkr, modell 2000.

Fel: Tankmätare visar noll, bakre centrallås, samt baklucka fungerar inte samt möjligen backljus, dimljus bak. Allt övrigt fungerar klockrent.

Historik:
Klassiska problemet med sönderbränd kontakt till shunt halvljus på CEM-enheten. Jag tog fram den och drog försiktigt ur det sönderbrända kontakt donet och ersatte det och kabel med nytt. Då jag inte behövde ta isär CEM eller ta ur några reläer och var ytterst noggrann med att inte orsaka kortslutning så drog jag INTE ur batteriet. Bil och halvljus fungerade men fick alla möjliga felkoder efteråt, som ABS, SRS osv men dessa slocknade efter en stund och endast det ovan beskrivna blev kvar. Kopplade ur batteriet i 5 min och sen med tändning i läge 2 och såg jag att bensinmätaren visade rätt i 10 sek sen död igen. Upprepade detta senare flera gånger men därefter ingen effekt. Inga felkoder kan avläsas med iCAR-felkodsläsare. Inga säkringar sönder.

Fråga:
1. Vart kan man börja leta leta?
2. Finns det någon övrig nollställning?
3. Vilket relä kan man misstänka först?
4. Några punkter att börja kontrollera spänning?

Övrig reflektion:
Det måste antingen vara en sladd som fått dålig kontakt trots försiktighet eller en spänningspik som skadat någon komponent?

Tacksam för all hjälp!
Jimmy
Uppdatering 1. Efter låtit bilen stå strömlös över natten så vaknade "bakre elsystemet" till liv då jag satte tillbaka batteriet. Dock efter ca 5-6 minuter färd så dog de systemen igen, och åter på ruta 1. Många felkällor dyker upp i tankarna, men att det skulle komma ett "nytt" fel exakt samtidigt som jag jobbade på CEM-enheten är ju föga troligt.
Uppdatering 2. Fundering kring för låg spänning: Mäter 12.0V med motor avstängd på batteri och på säkringsposition 1 på REM. Tar ur säkring på pos 1 och 2 (överst vänster rad på REM) och slår på motorn och mäter 12.8V på position 1. Låter säkringarna vara av och kör bilen i 30 minuter och med motor igång sätter jag i de två säkringarna. Resultat: "bakre elsystem !inklusive tankmätare går igång och förblir fungerande i 10-15 sekunder för att därefter slockna igen.
Uppdatering 3. Nya felkodsläsningar.
CEM: Error code: “E001 State: None. Control module communication. Faulty communication “
Real time reading: “Read 50-Supply = LOW, Read S-Supply’=High, Read X-Supply=High, Read 30-Supply=13.49V.
Link ERROR or not found for following modules: REM, RTT, SWAS, FSCS, ECM, TCM, AEM.

Alla funktioner på bilen fungerar förutom de som utgår från REM (tankmätare, färddator mil till tom tank, bakre centrallås, …)

Någon som har felsökningsförslag? Kan ”Read 50-Supply” vara en ledtråd (hittar inget om detta på nätet)?
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]