Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC70 MY2011 med den gamla begränsade varianten av VoC med kringtjänster. Det är bara möjligheten att starta värmaren via SMS (appen Heater Start) som gjorde att jag för ett tag sedan kröp till korset och betalade tunt 700 kr för att återaktivera VoC.

Att få igång tjänsten själv genom att ange en kod var enkelt och jag trodde allt var OK, men nu då kylan kommit visar det sig att det inte går att starta värmaren via SMS.

Har kollat med Volvo kundcenter som bekräftar att meddelanden skickas vidare till bil och VoC fungerar utan problem, både att själv ringa upp och bli uppringd. Det är bara SMS:en som inte hanteras av bilen.

Min egen teori är att det är något mjukvarurelaterat typ en bugg i systemet.

Då jag häromdagen hade bilen på service ville jag att man skulle titta på SMS problemet och får efter servicen besked om att man läst ut en felkod som tyder på antennfel och en rekommendation att antennen skall bytas. Jag påtalade att det är helt orimligt då samtal via telefonmodulen ju fungerar perfekt....

Roade mig då jag kom hem också med att kolla upp felkoden, som visade sig vara kopplad till matningen till GPS-antennen! Positioneringen fungerar så det kan ju varit någon tillfällig grej, men helt frikopplad från GSM-antennen.

Klagade på den kassa felsökningen och blev senare uppringd av en trevlig kille som höll med om att deras felsökning inte var bra genomförd och att rekommendationen var felaktig. Han hade ett tips om att jag skulle dra en 40A-säkring för att tvinga fram någon hård reset av den s k PHM-modulen, har testat men SMS:en går fortfarande inte fram.

Tacksam för fler tips!

Stefan
Fungerar värmaren om du startar direkt via bilen?

Är det problem oavsett om du försöker direktstarta via sms, eller sätta timern?

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]