Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvov70my16
Hej. Ny på forum men ha lite frågor ang felkod .
Har kollat med vida och får upp p140700 och har ett meddelande ibland ska tilläggas "motorsystem service erfordras ". Tycker bilen dricker lite mycket med. Bilen är en v70 d4 awd 2016 med motprkod d5244t12 tror jag
Tack på förhand
Mvh
av emtor
"motorsystem service erfordras " betyder bara att en ut av bilens många sensorer har fått ett värde den inte skall ha,-i ditt fall denna felkod:
p140700 = ingen flöde i EGR.
Sannolikt ventilen i EGR'n som har fastnat på grund av sot och skit.
Ventilen kan ju fastna i flera ställningar;-helt öppen, någon stans mitt i mellan eller helt stängd.
Om bilen går som normalt har nog ventilen fastnat i stängd ställning, något också felkoden indikerar.
Man får hoppas att inte ventilen lossnar för så att fastna igen i öppen ställning.
Gör den det så får du en motor som tappar kraft i uppförsbackar eller när du gasar på.
Åtgärd: Demontera EGR'n och gör rent.
av Volvov70my16
Humm ja det verkar logiskt. Dock har felkoden kommit och gått kan vara flera dagar emellan för att sen komma och vara aktiv en stund , sen försvinna. Men man hör ju på tomgång att den går i. Finns det nåt sätt att kolla det i vida ? Kan det göra att den dricker mer än normalt?
av emtor
Volvov70my16 skrev:Humm ja det verkar logiskt. Dock har felkoden kommit och gått kan vara flera dagar emellan för att sen komma och vara aktiv en stund , sen försvinna. Men man hör ju på tomgång att den går i. Finns det nåt sätt att kolla det i vida ? Kan det göra att den dricker mer än normalt?
Att felet kommer och går är nog orsakat av att ventilen inte sitter helt fast alltid, men fastnar då och då.
Jag tror att ventilens motor kan manövreras i Vida. Där kan man nog också se vilken ställning ventilen skall ha i ögonblicket och om den verkligen beter sig som den skall.
Jag är inte säker, men om ventilen strular och släpper för mycket avgas tillbaks i insuget när den inte skall göra det så kanske du gasar på lite extra instinktivt för att uppnå tillräckligt kraft.
Motorn blir kanske mera törstig då.
Felet går enkelt att fixa . . . om man nu kommer åt skiten utan att ta bort slangar och rör och annat som står i vägen.
Jag har aldrig mekat på min EGR, men den sitter säkert på svårast möjliga plats.
Kolla på YouTube efter videor på V70 EGR så får du en idé på hur det går före sig att göra rent.
av Volvov70my16
Vad händer om man skulle "ta bort" egr? Och plugga den? Och ja jag vet att det inte lagligt men går motor sämre bättre billigare piggare eller mer strul?
av emtor
EGR blev uppfunnen för att göra Greta Thunberg på glatt humör.
Det är så att när diesel och bensin brinner vid hög temperatur så skapas kväveoxider.
Ett sätt att sänka temperaturen och därvid minska på NOx är att låta lite avgas gå in på motorns insug när man inte behöver mycket kraft från motorn. När man gasar på stängs EGR'en och när man ligger i jämn fart på platt väg öppnas den.
Om du stänger ventilen permanent funkar bilen som sedvanligt, men den producerar mer NOx.
Det är inte lagligt att göra så, och dom upptäcker det på besiktningen när dom skannar bilen.
Att stänga EGR'en blir lika mycket jobb som att göra ren den. Den måste oavsett skruvas loss.
Användarvisningsbild
av Erik Å
emtor skrev: sön 08 okt 2023, 21:04 EGR blev uppfunnen för att göra Greta Thunberg på glatt humör.
Haha, nej EGR fanns redan 1976, sån hade jag på min Ford Taunus. De sotade igen då precis som nu :-D
NOx försurar vattendrag och alstrar marknära ozon som skadar både träd och människor.
Att NOx fungerar som växthusgas i stratosfären var förmodligen okänt på den tiden.

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]