Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Min förbrukning i september blev:
El: 507kWh mot 567kWh förra året. En minskning med10%.
Fjärrvärme.: 128kWh mot 150 förra året. En minskning med 14%. Fjärrvärmen är under sommaren endast varmvatten.

Nu väntar jag på en besiktning av Ystad Energi så jag också kan producera lite el. Blev färdigt nu i fredags. :-D
IMG_5763.jpeg
IMG_5763.jpeg (2.91 MiB) Visad 434 gånger
Söder, med en vinkling mot öster, nästan sydöst.
IMG_5766.jpeg
IMG_5766.jpeg (3.18 MiB) Visad 433 gånger
Norr, med en vinkling mot väster, nästan nordväst. Denna sida för att få produktion eftermiddag och kväll tills solen går ner.
Användarvisningsbild
av lennarte
Förmodar att du redan vet detta, men för andra som inte vet. Du har inga träd eller liknande som kan ge skugga, vilket är bra. Om det faller skugga på en enda cell på en panel så ger alla andra samma (lägre) spänning/ström. Så har man som du måste man ha 2 skilda system för att inte förlora effekt när en sida av huset är i skugga. Jag fick reda på detta när jag fick offert på vårt hus. Det är ett hus i vinkel (SO - SV) och det står en enorm björk på lekplatsen i SO. Han ville då ha 2 separata system så den ena halvan kan ge max om den andra ligger i skugga. Nu blev det inget av ändå för kommunen ger inte bygglov för stående paneler på platta tak..... 😪😪
Användarvisningsbild
av joel80
lennarte skrev:Förmodar att du redan vet detta, men för andra som inte vet. Du har inga träd eller liknande som kan ge skugga, vilket är bra. Om det faller skugga på en enda cell på en panel så ger alla andra samma (lägre) spänning/ström. Så har man som du måste man ha 2 skilda system för att inte förlora effekt när en sida av huset är i skugga. Jag fick reda på detta när jag fick offert på vårt hus. Det är ett hus i vinkel (SO - SV) och det står en enorm björk på lekplatsen i SO. Han ville då ha 2 separata system så den ena halvan kan ge max om den andra ligger i skugga. Nu blev det inget av ändå för kommunen ger inte bygglov för stående paneler på platta tak..... BildBild
Många växelriktare har 2-3 "ingångar" så man kan ha flera olika strängar. Själv har jag optimerare på varje panel så även om jag får trädskugga på några så producerar resten fullt.
Fördelen är det och att jag kan se data för varje separat panel (och upptäcka om någon t.ex skulle börja bli dålig).
Nackdelen är att det blir dyrt om en massa optimerare börjar gå sönder.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Japp, jag har två slingor eller strängar som det heter.

@lennarte, inga träd som skuggar. Norrsidan har ett ventilationsrör från avloppet som kan/kommer att skugga något under kort tid. Nergången av produktionen blir väldigt liten med dessa solceller som jag valde. Man kan sätta in något som kallas Optimerare som då kopplar förbi den skuggade panelen. Dock så tappar man några procent med en sådan. Det är också lite för vanligt att dessa går sönder. Den sitter under panelen, så ganska jobbig att byta.

Nu sitter jag och studsar, väntar på att komma igång. :-D
Användarvisningsbild
av garinge
Idag kom fakturan från E.On, stört att elabb+elöverföring+energiskatt+elavtalårsavgift är såååå mycket dyrare än köpt el per kWh...

SE3 och "snittpriset" för timspot pris blev
Snittpris, 297 kWh à 36,80 öre 109,38 kr
Inköp produktion sol, 633 kWh à -40,67 öre,
inkl. påslag 10 öre/kWh -257,58 kr

Kul man fick mer betalt för såld el än köpt el :)
Med 473kr innestående från förra månaden så blev septembers räkning på hela 56,39:- men då vi fick utbetalt 224kr från telge energi för Juli månad (avdraget för köpt mot sålt)
så blev det egentligen 0kr i el i september och 167,61kr innestående :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag var tvungen att räkna lite. Körde en sträcka igår och laddade bilen inatt. Fick i 15 kWh. Idag körde jag samma sträcka igen på 7 mil. 7 mil kosta 2,5kr om det blir samma snittpris i oktober som september, billigt men det tillkommer 12 kr i överföring och energiskatt. Påslagen känns långt ifrån rimliga.
Användarvisningsbild
av Allinug
Då blir det att köra tvättmaskin hela dagen! :party:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enlig forskarna skulle Europa kunna bli självförsörjande på energi till 2040 om vi investerar 20.000.000.000.000.000 kr på förnyelsebart. Låter mycket men är ju bara 2000 kr / person och år framtill 2040

https://www.reuters.com/markets/europe/ ... 023-10-04/
  • 1
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 280

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]