Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselkenneth
Antennringen är bara en dum antenn den vidarebefodrar bara signalen från chipet i nyckeln och har ingen egen intilegens, så behåll den du får med låset om den inte är synbart skadad.
av sicnarf
Ok, vad bra dieselkenneth! Det är säkert så som du säger att den bara vidarebefordrar signalen från gömda nyckeln i mitt fall.
av sicnarf
Jag gick ut för att ta bort dessa 2 skruvar/bultar som håller tändlåset på rattstången. Tyvärr var det svårt med borr och dremmel. Det är så trångt där och jag blir rädd jag gör mer skada än nytta. Jag tog bort neg polen på batteriet, men måste neg polen tas bort innan man tar bort tändlåset?. Ska prova Tis-Ons igen. Har kollat på massa videos och det ser enkelt ut. En kille säger "tap-tap-tap" på skruven med en vass mejsel och hammare. Men jag slår hårt på höger skruven men ändå lossnar det ej trots att dremmel har skurit en skåra. Den vänstra skruven ligger ännu trängre. Hur fasiken ska jag lyckas lossa den?
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av vjohnj
Gör så mycket di kan med dremel och sedan testa med en körnare, dom är hårdare än en mejsel.

Ja inte skadar det att koppla bort batteri

EDIT: Plus att låsanordning ska ju bytas, så den behöver du inte vara rädd om
av sicnarf
Ja, men min nyckel går inte till läge 1. Den är fast i läge 0. Det är skillnaden. Jag kapade min plåt under när nyckeln gick till läge 1 bara för 3 år sedan. Så i 3 år hade jag inga problem men nu fastnar nyckeln i läge 0.
av rosefors
Beställ ett nytt tändnkngslås på Volvo så sparar du massvis med tid och krångel. Kostar 3xxx-nånting men kommer färdigt för att funka ihop med gamla nycklarna.
av sicnarf
Då har jag äntligen bytt mitt tändningslås till ett begagnat från Bildelsbasen.
Jag tog bort minus polen på batteriet först.
Skåra med dremmel på bultarna och försöka lossa med skruvmejsel hjälpte inte.
Det var nog massa locktite i gängorna så det satt som berg.
Tror jag totalt la minst 5 timmar vid 3 olika tillfällen på detta försök.
Jag fick borra ur båda skruvarna. Det tog mig ett par timmar.
Sedan bort med antennringen och bort med startkontakten på vänster sida.
Jag tog gamla nyckeln och band fast den till gamla antennringen.
Sedan stoppades den in under och bands fast till någon plastdel.
Jag kopplade på negativ polen och bad en bön.
Men bilen startade direkt. Äntligen är problemet löst alltså.
Har krävts att dra ut och stoppa in nyckeln 4-6 gånger tidigare för att vrida den och starta bilen.
Nu med det utbytta låset startar bilen direkt.

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]