Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag tycker mig uppleva att synken mellan kamerorna på min V90s 360-gradersvy har blivit sämre.

Se video:

Någon som har fått detta ordnat hos t.ex. Bilia eller så? Lite ur synk förstår jag att de kommer vara, men som sagt... Jag tycker att det blivit värre.

Tack för svar
Det har alltid varit så här. Min xc90 är 2017 tillverkad i april
@jolerius01, @Himself,
Fick ni ordning på kamerorna?

Upplever samma problem: att det blivit betydligt sämre än vad det va tidigare. :-(
Var hos Bilia idag och de kollade och säger att det är ett självlärande system och att det inte går att göra nåt åt det. Allt uppdaterat som det ska. :mad:
Störigt när det vart bättre tidigare och när man ser andra som inte har några problem med samma bil.

Nån som har tips på vad man kan göra?
sewen skrev: tis 03 okt 2023, 20:51 @jolerius01, @Himself,
Fick ni ordning på kamerorna?

Upplever samma problem: att det blivit betydligt sämre än vad det va tidigare. :-(
Var hos Bilia idag och de kollade och säger att det är ett självlärande system och att det inte går att göra nåt åt det. Allt uppdaterat som det ska. :mad:
Störigt när det vart bättre tidigare och när man ser andra som inte har några problem med samma bil.

Nån som har tips på vad man kan göra?
Det finns en kalibrering att göra för 360 kameran. Har gjort den själv på min V60cc -my21.

Mvh
Per
Som man ser på bilden så linjerar inte kamerorna. Samma på båda sidor. Märks tydligt när man kör längs med en trottoarkant eller streck för parkeringsrutor. Uppskattar att skillnaden mellan bilden från speglarna ligger ca 20-40cm närmare bilen än front- och bakkameran. Kanske är det en skalskillnad som gör det? Att allt upplevs lite mindre i sidokamerorna.

@pergrein, Ah. Hur gör man kalibreringen? I nån meny i bilen eller krävs det dator?
Var hos Bilia som sagt och efterfrågade kalibrering. Fick till svar att man kan nollställa (görs vid byte av kamera tex) men att det då kan bli sämre. De kopplade upp sig och kollade kalibreringen (antar jag) och sa att det inte gick att göra nåt då alla kameror stod som "mogen".

@SundanceKid, Upplever inte mina kameror som smutsiga. Det är skarp bild. Problemet är att de inte linjerar med varandra.
360-osynk.jpg
360-osynk.jpg (349.37 KiB) Visad 1153 gånger

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]