NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50PlusV40
Hej,

Jag har ett konstigt problem med min Volvo V50 1.6Drive 2010 som bara visar sig ibland.
Bilen startar alltid när den är kall men om jag kört med den ett tag och t.ex. springer in på en mack, när jag då ska starta den igen så kan den starta för att sen dö efter 2-3 sekunder, bara ibland och den startar alltid när man försöker igen.

Jag bytte bränslefilter för några veckor sen och levde med förhoppningen om att problemet var löst tills igår när det hände igen.

Är det någon som varit med om något liknande eller som har en aning om vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Precis så där gjorde bilarna byggda runt millenieskiftet när immobilizern strulade: Startade snällt, gick 1-2 sekunder och stannade, oftast utan felkod. Nästa startförsök så var problemet borta.
av V50PlusV40
Okej, jag har kollat felkoder men det finns ingen om startspärr eller immobilizern.
Det kanske kan vara värt att testa reservnyckeln ett tag?

Jag har läst lite andra trådar med liknande problem men då strular det oftast alltid, men då har det varit bränsletrycksregulatorn som strulat, tror någon att det skulle kunna vara den som spökar även för mig?
av binkie
V50PlusV40 skrev: mån 24 jul 2023, 21:48 Okej, jag har kollat felkoder men det finns ingen om startspärr eller immobilizern.

Jag har läst lite andra trådar med liknande problem men då strular det oftast alltid, men då har det varit bränsletrycksregulatorn som strulat, tror någon att det skulle kunna vara den som spökar även för mig?
Då borde du nästan ha någon felkod på antingen högt eller lågt tryck i fuelrailen? Har du några felkoder? Läst ut med en seriös felkodsläsare?
Hej.
Jag har liknande problem.
När jag kör med bilen så hör jag ett vinade ljud som ökar när jag gasar och kör. När jag släpper gasen och försvinner ljudet. Men varv märaren går upp och ner en stund.

Sen ibland så stannar bilen, när jag startar bilen igen och gasar så dör bilen. Då får jag öppna motor huven och dra ur kontakten till bensin tryckgivaren. Och sätta tillbaks den igen. Då fungerar bilen igen.

Men det vinande ljudet fortsätter att höras. Och varv mätaren går upp och ner iaf. Så jag ska byta tryck givaren och hoppas att det bara ör det!
av V50PlusV40
binkie skrev: mån 24 jul 2023, 23:03
V50PlusV40 skrev: mån 24 jul 2023, 21:48 Okej, jag har kollat felkoder men det finns ingen om startspärr eller immobilizern.

Då borde du nästan ha någon felkod på antingen högt eller lågt tryck i fuelrailen? Har du några felkoder? Läst ut med en seriös felkodsläsare?
Det fanns en hel del felkoder tidigare när jag kollade, nån där det stod låg bränsletryck eller liknande. (därav bytet av bränslefiltret) Jag valde dock att nolla alla för att se vilka som skulle återkomma, men det är ingen felkod som gjort det, trots att den har felat efter nollningen.
av V50PlusV40
Jag har nu testet att köra med reservnyckeln ett tag men det har inte gjort någon skillnad.
Jag har dock märkt att vid längre stopp, över 10-15 min, då uppstår aldrig problemet.

Så med andra ord, bilen startar alltid på morgonen och om jag låtit den stå mer än 10-15 min efter färd.
Det är alltså bara efter ett snabbt stopp, 1-5 min som problemet uppenbarar sig. (inte jättejobbigt men störande att man inte kan lista ut vad det är för fel)

Skulle typ ett glödstift kunna vara trasigt?
Luft i bränslesystemet?
Glödstift har felkoder som skulle signalera detta i så fall. För mig startade och gick bilen obehindrat med fyra trasiga glödstift. Luft brukar öka med längre stopptid så det känns inte heller som det troligaste felet. Tyvärr inga ideer men hoppas det löser sig. Kanske något spjäll som återställer sig sakta/kärvar?
av V50PlusV40
Efter en längre körning (100mil) så började start och stopp fungera, dock bara tillfälligt, men det fick mig på tankarna att det kanske är batteriet som spökar, att det kanske är för klent.

Startbatteriet (Biltema AGM) har en vilospänning på 12.4, när man vrider på tändningen så sjunker den till 12.2 för att sen sjunka till 10.5 som lägst när startmotorn går. Oavsett hur mycket jag laddar batteriet så sjunker det sakta men säkert ner till 12.4, så det gottaste verkar vara taget av batteriet. (12.9 vid fullt)

Start och Stopp batteriet (Orginal AGM) har en vilospänning på 12.6 och när det väl "jobbar" så hörs det, startmotorn går dubbelt så fort, så det verkar schysst.

Så innan jag ger mig på att byta batteri, så skulle jag vilja höra era synpunkter, vid vilken spänning stänger bilen av start och stopp?
Tänkte du byta startbatteriet eller start/stop batteriet? Startbatteriet verkar vara i godkänt skick. Start/stopp batteriet verkar vara ett gränsfall men det är nog inte inblandat i ditt problem tror jag. Kanske inte heller en funktion som man vill betala något extra för heller.
Jag skulle nog gissa på att du behöver byta tändningslåset snarare. Men det är bara en ren gissning.

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]