Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
I juli böts koppling på min Volvo V70 -15 som gått 15000 mil och efter 3 veckor så började det krångla med att pedalen fastnade kvar halvvägs mot golvet och man fick lovat sätta in tårna under för att få pedalen i rätt läge , bilen lämnades på verkstad och huvudcylindern böts då ut , men problemet kvarstod så idag har dom haft bilen på verkstad igen för koll och luftning av systemet samt att dom bytt nån packning och oring . Hämtar bilen och efter 1 mil så har jag samma problem igen att pedalen stannar kvar i fel läge halvvägs till golvet och 2 ggr på en och halv mil . Detta är gjort på auktoriserad Volvo verkstad . Så nu skulle min service tekniker kolla runt lite och återkomma under dagen med "förhoppning" om vad som är fel och vad dom ska göra nästa steg. Någon som sitter på nån liknande historia som kan ge ett tips eller ....... tacksam för ev råd i detta.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det brukar finnas ett dräneringshål i lägsta punkten på undersidan av sprängkåpan runt kopplingen. Droppar det bromsvätska ur detta hål så är det ett tecken på läckage vid slavcylindern dvs hela jobbet måste göras om...
Har själv precis trasslat med läckage (dock på äldre V70) men det var som väl var utanför kåpan i lättbytt rörkrök och o-ringar. Märktes på att det blev blött av bromsvätska under dessa.
av Volvoold
Det låter som en dyr historia?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Beror helt på var felet är ;-)
Om nu både slav- och huvudcylinder är bytt så det är väl egentligen bara rörledningarna däremellan kvar?
För de bytte väl slavcylinder i samband med kopplingsbytet? Att låta bli är bara dumsnålt ;-)
Det borde väl stå på fakturan, urtrampningslager och slavcylinder brukar vara ihopbyggda till en enhet.
av Lillolle
Ja nu ska allt vara bytt och systemet luftat. Precis hämtat bilen från verkstad igen och nu går det på garanti . Men kommer halvvägs hem så är det samma dilemma vid ett par tillfällen med att pedalen inte går fullt tillbaka efter mankopplat ur . Så nu håller både jag och verkstaden på att bli gråhårig . O detta problem fanns inte innan dom började byta kopplingen i juli men kom efter ett kort tag och nu hittar dom inte vad det kan bero på .
av dieselkenneth
Tror inte att det är lösningen på problemet men sitter väl en fjäder som ska dra tillbaka kopplingspedalen, pedalen borde gå tillbaka även utan den fjädern enbart av kraften från solfjädern. Men man ska aldrig säga aldrig avsaknad av fjäder + kärvande bussning till kopplingspedalen, vem vet vad som händer då?
av Volvoold
Vad är det för motor, bensin/diesel?
av Lillolle
5e gången gillt. Eller känns bra just nu efter att ha kört 9 mil. Dom har nu bytt även ett rör/slang som gick vid cylindrarna. Och verkstaden har åkt i bilen några mil och jag har kört och pedalen är där den ska vara. O att nämna så har Bilbolaget Sandviken varit helt otroligt "servicemind " kring detta.

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet och[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]