- mån 02 okt 2023, 15:39
Jag har en V70n-01 men en massa roliga elfel. Lite backstory, det började med att DDM:en funkade ibland om man hade tur, sen la den av helt och samtidigt kopplades förar dörren bort från centrallåset. Någon månad senare slutade en utav två fjärrkontroller (fob eller vad de kallas) att fungera och slog istället på larmet om man upprepat klickade på knapparna. Sen för någon vecka sen kom det upp ett meddelande om fel på halvljusen men de funkade fortfarande, till och med någon dag sedan när de la av helt.
Det jag har gjort för att felsöka är, kollat säkringar till båda halvljusen men inga var dåliga. Jag har läst felkoder genom OBD2:n och fick 8 felkoder, alla kopplade till CEM:en.
1. CEM-1A52 - Communication with the driver door module (DDM). Signal missing.
2. CEM-6D0F - Relay, child safety blocking. Signal too low.
3. CEM-6A03 - Rear left door locked. Signal too low.
4. CEM-6A01 - Rear left door unlocked. Signal too high.
5. CEM-6A04 - Rear right door locked. Signal too low.
6. CEM-6A02 - Rear right door unlocked. Signal too high.
7. CEM-8F43 - Relay, rear washer motor. Signal too low
8. PDM-0013 - Cental locking motor M3. Signal too low/signal missing. (Läste mig till att det kan vara DDM-0013 istället)
Medans endast en fjärrkontroll har varit i funktion har det blivit mycket manuellt låsande och upplåsande på dörrarna, det kan vara så att felkoder 3-6 kommer därefter men har ingen aning. Med alla de här felkoderna känns det som att det kanske istället är fel på CEM:en eller något jordfel eller dåligt batteri eller liknande.
Uppskattar all hjälp, viktigast är att få igång halvljuset så att jag klarar besiktningen. Tack på förhand!
Det jag har gjort för att felsöka är, kollat säkringar till båda halvljusen men inga var dåliga. Jag har läst felkoder genom OBD2:n och fick 8 felkoder, alla kopplade till CEM:en.
1. CEM-1A52 - Communication with the driver door module (DDM). Signal missing.
2. CEM-6D0F - Relay, child safety blocking. Signal too low.
3. CEM-6A03 - Rear left door locked. Signal too low.
4. CEM-6A01 - Rear left door unlocked. Signal too high.
5. CEM-6A04 - Rear right door locked. Signal too low.
6. CEM-6A02 - Rear right door unlocked. Signal too high.
7. CEM-8F43 - Relay, rear washer motor. Signal too low
8. PDM-0013 - Cental locking motor M3. Signal too low/signal missing. (Läste mig till att det kan vara DDM-0013 istället)
Medans endast en fjärrkontroll har varit i funktion har det blivit mycket manuellt låsande och upplåsande på dörrarna, det kan vara så att felkoder 3-6 kommer därefter men har ingen aning. Med alla de här felkoderna känns det som att det kanske istället är fel på CEM:en eller något jordfel eller dåligt batteri eller liknande.
Uppskattar all hjälp, viktigast är att få igång halvljuset så att jag klarar besiktningen. Tack på förhand!