Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorsken
Hej, jag har läst flertalet trådar på detta forum angående detta om detta men har svårt att bena ut vad som faktiskt funkar. Jag får fukt innanför dom båda främre strålkastarna på min - 00 S80. Innan jag river ner stötdämparen så tänkte jag fråga er vad ni har prövat som faktiskt fungerat.

När jag får det här problemet så brukar jag ta bort alla fyra lock på baksidan av höger och vänster strålkastare och låta dom torka ur ett par dagar.

Kan strålkastarna ta skada av fukten? Det är ju inte Xenon-lampor i bilen, betyder det då att jag inte har en ballast i botten som kan ta skada? (Farsan påstår att detta är fallet). Reflektorerna då, klarar dom av fukt? Jag har läst här att man kan åka på dyra reparationer om man inte löser problemet i tid.

Mvh
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kommer att få tillväxt av allsköns mikroorganismer även om reflektorerna faktiskt skulle överleva, så nej det är inte bra att ha ständig fukt i lyktorna.
av Gorsken
Då får jag helt enkelt plocka ur dom båda och fylla dom med vatten för att se vart dom läcker då för att sedan försegla dom med silikonfog?. Alternativt så säljer autodoc båda två till priset av 1500 kr just nu av märket Abakus, har ingen aning om det är bra eller ej.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu framgår det inte hur gammal din bil är men reflektorerna brukar gradvis tappa glansen efter 10 år eller så.
Så det är inte helt omöjligt att ett byte till nya Kina-kopior och nya lampor blir ett jättelyft ljusmässigt :-D
Glöm inte att du måste göra en ljusinställning..

Lyktorna har vanligtvis flera små ventilationshål på baksidan, de ska vara öppna. Men packningen mot glaset måste förstås vara tät och det får inte vara sprickor i glas eller hus, då kryper det in vatten.
av Gorsken
Det är en 00:a. Det är väll lite skit inne på reflektorerna från vattnet som läckt in från tvätt och regn osv men dom ser helt okej ut. Hur gör man en ljusinställning? Kan man göra det själv? Har svårt att hitta något om det online.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Samma ålder som min V70 mk 1 då. Jag bytte lyktor för ca 5 år sen, ett klart lyft :-)
Enklast är väl om du parkerar på en plan yta t.ex. 10m från en vägg i skymningen och märker upp med tejp på väggen var halvljuset träffar med de gamla lyktorna. Typ _/ _/
Sen ställer du in de nya i höjd- och sidled så de träffar likadant, borde hamna inom bilprovningens acceptansområde ;-)

Vill man ställa in höjdläget mer exakt kan man göra så här:
viewtopic.php?f=19&t=152229&p=1342650&p1342650#p1342650

Vill du se fler konstiga idéer så kan du kolla in denna tråd :-D
viewtopic.php?f=16&t=175362&p=1546743r#p1546743
av Gorsken
Tack för hjälpen, får se om jag vill investera i nya strålkastare för gamla bettan, ska se om jag kan få insidorna rena innan jag förseglade dom igen. En kille på Youtube (Chrisfix) kompletterade med mer silikonfog där det läckte. Han fyllde först hela lyktan med vatten och såg vart vattnet sipprade ut ifrån, och sedan sprutade han in silikonfog med en liten spruta. Jag är en snål jävel och vem vet hur många år kvar den här bilen har på nacken även om jag sköter om lacken och service så gott jag kan. Så jag ger det ett försök.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Berätta hur det går och lägg gärna upp några bilder. God hjälp för andra med samma problem :-)
av Gorsken
Det går bra och dåligt samtidigt. Jag lyckades plocka ner stötfångaren och ta ur och plocka isär strålkastarna för att ta bort allt elektriskt som kan ta skada av att bli utsatt för vatten. När jag skulle göra rent reflektorerna så började jag först med diskmedel och en svamp, detta dög bra till all plast på strålkastarna i övrigt förutom just dessa. Så jag gick på med fönsterputs och gnuggade bort en hel del av färgen..Jag trodde att den var tjockare och tåligare än så. Men reflektorerna hade en hel del ingrodd skit från att ha läckt så mitt dumsnåla ar*** tog och beställde helt nya istället vilket jag började misstänka skulle bli lösningen på det här ändå i slutändan. Inte bara det utan båda blinkersliktorna fram då den ena bara faller ut ur sitt av sig själv då plastpiggen som ska hålla den inne är av och därför att båda läcker och har skitiga reflektorer.

Jag har också tagit ut strålkastar-torkar-motorerna då dessa har lagt av för länge sedan och ett par rostiga torkararmar inte ser jättesnyggt ut.

Jag kan göra ett nytt inlägg efter att jag har satt in nya lyktor och vägen fram dit eventuellt om det är av intresse. Annars finns ju alltid Björklunds Garage eller Dyhr's Garage (mycket bra youtube-kanaler) som går igenom just hur man gör detta. Jag brukar börja med Haynes S80/V70 handbok och sedan fuska med dessa videos när jag tycker att beskrivningen är för dålig eller knapp. Eller så är jag bara lite trög..mycket möjligt.

Defekt reflektor:
Bilagor
13.jpg
13.jpg (1.3 MiB) Visad 1004 gånger
Senast redigerad av 3 Gorsken, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Haynes berättar allt.. utan just de moment som man faktiskt kör fast i :-D
Har också dumpat strålkastartorkarna. Jag tror att Volvo skulle ha typ 3000 kr/styck för nya motorer och det var många år sen jag frågade. Trist att vara utan när man åker längre sträckor i snöslask vintertid men till jobb-pendlingen får man komma ihåg att torka av lyktorna innan man startar så klarar det sig hyfsat. Pluggade hålen med mörkgrå byggsilikon.
Räkna med att du får flytta över höjdjusteringsmotorerna från de gamla strålkastarhusen till de nya. På mina satt de med någon typ av bajonett-låsning.
Bilder kan du ladda upp direkt här, så fort du skrivit lite dyker det upp en knapp "fullständig redigerare" och sen en flik "ladda upp en bilaga" och knapp "lägg till filer" lite längre ner.

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]