Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleV7
Fråg ang bromsljuset i bakrutan. Det såkallade 3:e bromsljuset.
Rätta mig om jag har fel. Jag har läst någonstans för längesedan att alla dessa V70 tillverkades med bromsljuset monterat men inte alla var inkopplade?
Fick nämligen nedslag på Bilprovningen efter 22år i tjänst med en V70 från 2001.
Jag tappade hakan. Aldrig haft något bromsljus där. Så jag monterade ner plasten just för att kolla vad personen pratade om. Döm av min förvåning. Där satt ett bromsljus. Men inga kablar framdraget eller kablar i kabelstammen man kunde dra fram. Så jag kliade mig lite i huvudet & kom att tänka på att jag läst om det.
Glaset där bromsljuset sitter är liksom svart som natten. Går inte ens att lysa igenom med en lampa från något håll. Men ändå så sitter där ett bromsljus monterat.
Kan dom verkligen ge mig en 2:a för något som aldrig varit taget i bruk från tillverkaren?
av glock40sw
Har svaga minnet att jag har sett liknande bil en gång på Volvo skroten där jag brukade jobba på min fritid. Men i alla fall måste din bil ha varit typbesiktade utan det tredje bromsljuset ,svaret för detta kan du få från Volvo i fall saken inte vill lösas .Inkompetens med besiktningspersonalen verkar också har ökat ,nyligen var här på forumet tråd om besiktningsmannen som inte förstod hur löstagbara drag fungerar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nog låter det konstigt att Volvo byggt bilar utan högt placerat bromsljus. Är det inte mer eller mindre lagkrav..?
Det bevisades väl redan på 80-talet att sådant minskar antalet olyckor.
Jag skulle gissa att det är felmonterat i fabrik i tron att bilen skulle få vingen med bromsljus.
av Turablennart
Har du haft bilen sedan den var ny 2001 så du vet att den inte är omlackad, plåt delar bytta?
Det känns som någon skriver om du har haft vinge på bakluckan?
Kan man ha bytt baklucka till utan vinge och lackat om?
av KrilleV7
sicnarf skrev: mån 02 okt 2023, 05:08 Maila Bilprovningen och skriv precis som du skrev här. Då får du det rätta svaret. Var detta det enda felet så kräv ändring till godkänt bes. https://www.bilprovningen.se/kundservice
Fick en 2:a på att skylten fram börjar tappa sin lyster.
Jag tar & ringer dom. Är nog säkrast svar & be om en mail kopia på vad dom har i sina papper.
av KrilleV7
glock40sw skrev: mån 02 okt 2023, 09:29 Har svaga minnet att jag har sett liknande bil en gång på Volvo skroten där jag brukade jobba på min fritid. Men i alla fall måste din bil ha varit typbesiktade utan det tredje bromsljuset ,svaret för detta kan du få från Volvo i fall saken inte vill lösas .Inkompetens med besiktningspersonalen verkar också har ökat ,nyligen var här på forumet tråd om besiktningsmannen som inte förstod hur löstagbara drag fungerar.
Var på Volvo idag för andra ärenden, men verkstaden var lite för upptagen för ärendet, så dom bad mig ringa in & fråga.
av KrilleV7
robinb3rgsten skrev: mån 02 okt 2023, 13:32 De har inte suttit vinge på den nån gång i tiden? Fast då borde du ju funnits spår efter kablar i alla fall..
Saken är att där endast är kablar till rutans uppvärmning. Tycker det är jättekonstigt.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]