Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S70Exo
Hej, har en 98 2.5t med ett litet små irriterande problem. Har en T korsa på slangen till wastegaten som är pluggad, bilen laddar original 0.4, dvs inte ett dugg. Drar jag pluggen så laddar den 06-07, men spikar på 4an och uppåt. Ska tilläggas att bilen är relativt ny inköpt och jag har inte gjort modifikationerna själv. Ska sitta en trimchip i bilen ( Om det göt det ska den ladda 07 ) men inget jag med säkerhet kan säga, vi kollade boxen och såg att den varit öppnad tidigare. Ska tilläggas att bilen har ett lambda fel som blir åtgärdat i veckan, men kan det orsaka problemet tro? Luktar enormt om soppa om bilen när den går, men inga läckage vad jag sett på lyften.
av S70Exo
T korset i frågan.
Bilagor
IMG_0542.jpeg
IMG_0542.jpeg (2.66 MiB) Visad 1027 gånger
IMG_0543.jpeg
IMG_0543.jpeg (2.36 MiB) Visad 1027 gånger
IMG_0544.jpeg
IMG_0544.jpeg (3.04 MiB) Visad 1027 gånger
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Om den är chippad men ändå inte laddar mer än 0,4 är ju något fel som får motorstyrningen att ställa ner trycket rejält. Att i det läget försöka tvinga upp laddtrycket ändå är att be om motorskador.

Gå igenom samtliga slangar och anslutningar samt alla tändningsdelar. Byt till nya tändstift, kolla rotor och fördelarlock ordentligt, tändkablar och tändspole kan vara bra att kolla också. Nytt luftfilter och nytt bränslefilter omgående.
av S70Exo
MarcusJ skrev: mån 02 okt 2023, 17:20 Om den är chippad men ändå inte laddar mer än 0,4 är ju något fel som får motorstyrningen att ställa ner trycket rejält. Att i det läget försöka tvinga upp laddtrycket ändå är att be om motorskador.

Gå igenom samtliga slangar och anslutningar samt alla tändningsdelar. Byt till nya tändstift, kolla rotor och fördelarlock ordentligt, tändkablar och tändspole kan vara bra att kolla också. Nytt luftfilter och nytt bränslefilter omgående.
Ja det var lite det som uppmärksammades, sitter ett Siemens chip i boxen utan volvo markeringar. Men känns inte som ett monster på gasen heller, vanligaste chippet till 5254t motorn är ju 250hk chippet. I övrigt pigg som fan. Får börja med att röka ut slangarna och kolla efter läckage efter jag fixar den bakre lambdan i veckan.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]