Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
Ytterdelen på bilratten är hal. Jag halkar ibland med händerna när jag svänger.
Hur får jag tillbaka friktionen mellan bilratten och händerna?
Bilen gick nyligen igenom besiktningen trots att ratten är hal, jag glömde fråga personalen som besiktade bilen hur jag skulle göra med detta.
V70 automat, 140 HK motorn årsmodell 2005.
av UnleashFusion
Råraksätaren skrev: sön 01 okt 2023, 17:26 Ytterdelen på bilratten är hal. Jag halkar ibland med händerna när jag svänger.
Hur får jag tillbaka friktionen mellan bilratten och händerna?
Bilen gick nyligen igenom besiktningen trots att ratten är hal, jag glömde fråga personalen som besiktade bilen hur jag skulle göra med detta.
V70 automat, 140 HK motorn årsmodell 2005.
har du någonsin rengjort ratten sedan du ägde bilen? mikrofiber + APC / Såpa och gnugga in ratten, så ser du hur mycket skit som suttit.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Antagligen någon tidigare ägare som använd något silikonpreparat.. Tvätta på så gott det går.
T-sprit löste upp färgen på min -00 läderratt. Men det var meningen, jag ville ju ha bort den klibbiga färgen och få fram lädret :-)
av Råraksätaren
Tack för alla förslag.
Nu har jag tvättat ratten med disktrasa, tvål och vatten. Efter detta så torkade jag ratten torr med en handduk.
Just nu har jag friktion mellan händerna och ratten. Jag hoppas att friktionen mellan händerna och ratten finns kvar om en vecka när ratten är riktigt kruttorr igen.

Det var nog bra att frågade om detta på forumet, för jag tänkte först använda slipnylon till att rugga upp ratten med och det hade nog blivit ett dåligt resultat om jag använt slipnylon till detta.

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]