Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1556521
Bytte bromsbelägg på alla fyra hjulen på min V70.
Bytte först på bakhjulen, pressade in kolvarna utan att öppna luftningsskruven och bytte belägg.
Provkörde en sväng och allt blev bra, även den elektriska parkbromsen fungerade.
Bromspedalen sjönk i golvet på första trycket med foten men blev stum så som den brukar vara.
Så bytte jag bromsbelägg på framhjulen, pressade in kolvarna utan att öppna luftningsskruven som sist , bytte belägg och provade bromsarna.
Första trycket med foten och pedalen gick helt i botten. Flera tryck och pedalen blev stum för så att sjunka sakta ner.
Man hör att det pyser när man pumpar på pedalen.
Kollade bromsvätskans nivå,-den är på max.
Det här är samma symptom som när det är luft i systemet, men problemet är att ingen luftningsskruv har blivit öppnad.
Någon som har en idé på vad detta kan vara?
#1556533
Jag har varit med om att det kommit in luft när jag meckat och tryckt tillbaka kolvarna. Förstår inte riktigt hur det kan hända men det är ju bara att prova lufta.
Om man har slitna skivor och sätter i nya belägg så kan beläggen hänga sig på de uppstående "kanterna" på skivan tills beläggen har nötts in, det ger svampig känsla utan att det behöver vara luft inblandad.
#1556535
När man bara byter bromsklossar och har kvar skivor som är inslitna med de beläggen som du bytt så kan bromsarna kännas konstiga tills de nya beläggen är inslitna med skivorna.
Detta kan ta upp till 2 veckor innan pedalen känns stum och bra igen, bromsarna tar oftast sämre också under den tiden.
#1556541
Om du tittar noga ser du att de nya beläggen är lite för breda för att passa i spåren mellan de uppstående kanterna..
De gamla beläggen har visserligen svarvat spåren i skivan men kanterna har i sin tur nött på beläggen så bredden har minskat en aning med tiden :-)
#1556542
Erik Å skrev:Om du tittar noga ser du att de nya beläggen är lite för breda för att passa i spåren mellan de uppstående kanterna..
De gamla beläggen har visserligen svarvat spåren i skivan men kanterna har i sin tur nött på beläggen så bredden har minskat en aning med tiden :-)
Din förklaring låter rätt.
I går när jag bytte på bakhjulen fick jag inte samma symptom, men en förklaring kan vara att kanterna där är mycket mindre, på grund ut av att bromskraften ju är mycket svagare på bakhjulen.
Jag får åka runt i byn och tokbromsa nästa helg, så får vi se om det löser sig med tiden.
#1556874
Jag tog av dom nya bromsbeläggen på framhjulen och dom var rejält skadade efter en 100 meters åktur och ett j*vla oljud.
Dom hade inte samma storlek som dom gamla (Biltema) men var på tok för stora.
Dom gamla var nästan inte slitna så jag satte dit dom igen.
Luftade på framhjulen och på högersidan kom det små bubblor med luft.
Bak får jag lufta senare idag.
Körde lite utanför huset och bromsarna hugger till bra nu, men pedalen sjunker sakta neråt när jag håller trycket med foten.
Detta kan vara "diesel creep" då bromsservon inte arbetar på vakuum i insuget, men är beroende av en egen pump.
Jag har inte lagt märke till "diesel creep" förut då man ju sällan trycker på bromspedalen på det sättet.
Nästa gång blir det inte autodoc.

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]