Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag skall ombesikta min bil enbart pga att jag hade en trasig positonslampa fram (dumt verkligen att inte kolla innan besiktning.)

Men, nu lyser motorlampan. Kommer besiktningspersonen slå ner på detta nya fel vid denna ombesktning, om den inte lyst förra gången?

Jag har som sagt enbart ombesktning på ”positionslykta, höger fram, ur funktion” som jag nu åtgärdat.

Tackar på förhand.
ryssvevolvon skrev: sön 01 okt 2023, 11:21 Hej, jag skall ombesikta min bil enbart pga att jag hade en trasig positonslampa fram (dumt verkligen att inte kolla innan besiktning.)

Men, nu lyser motorlampan. Kommer besiktningspersonen slå ner på detta nya fel vid denna ombesktning, om den inte lyst förra gången?

Jag har som sagt enbart ombesktning på ”positionslykta, höger fram, ur funktion” som jag nu åtgärdat.

Tackar på förhand.
Hej, jag hade massor av lampor vid min senaste besiktning, men jag lödde om min ABS enhet. Då frågade jag om motorlampan. Dom sa att dom inte ger ombesiktning pga motorlampa eftersom den tydligen inte tillhör "säkerheten" mer att det är ett generellt larm.
Jag vet inte om ni missförstår mig. Jag har redan besiktat bilen och fått allt godkänt (utom positionslampan) (motorlampan lyste inte då). Nu gör jag en ombesiktning för att få godkänt för positionslampan jag åtgärdat.

Kommer personen anmärka på att det helt nu plötsligt lyser en motorlampa? (Fast han skall bara godkänna positionslampan).
ryssvevolvon skrev: sön 01 okt 2023, 12:10 Jag vet inte om ni missförstår mig. Jag har redan besiktat bilen och fått allt godkänt (utom positionslampan) (motorlampan lyste inte då). Nu gör jag en ombesiktning för att få godkänt för positionslampan jag åtgärdat.

Kommer personen anmärka på att det helt nu plötsligt lyser en motorlampa? (Fast han skall bara godkänna positionslampan).
Jo jag förstår precis vad du menar, men om "personen" vill o e lite petig så kan han även påpeka detta, men bör inte bli en 2:a på det. Om bilen är nyare än 2006 tror jag det är så scannar dom den via OBD för att se felkoder. Oftast vad jag har upplevt så kontrollerar dom bara det du har åtgärdat, det e ju på utsidan så jag tror inte att dom ens märker det.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]