Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sleepy
Vilket är det mest effektiva sättet att trimma 2.0T motorn och kanske slippa undan så billigt som möjligt.
Användarvisningsbild
av Ramon
Det man brukar börja göra i trimningsväg på en turbomotor är att montera ett trimchip, sportavgassystem (helst hela vägen, 2½" minst) samt ett öppet sportluftfilter. Sen så finns det ju fler hyfsat billiga metoder, allt beror på var din gräns går samt hur mkt prestanda du vill trolla fram...

Sen så skadar det inte att montera en dumpventil (hybriddump) som iofs inte trimmar så väldans mkt i sig, men den skonar turboaggregatet, dvs. Den slits inte lika fort med en dumpventil, gasresponsen brukar bli lite bättre. Det finns även fler fördelar, kolla längre ner i denna tråd där jag länkar till en del sidor. Kan kosta från ca 1500kr och uppåt 10 000kr, allt beror på hur pass mkt man vill trimma bilen i övrigt så att säga. Dessutom så får man det überschöna "psssccchhhh"-ljudet efter montering av dumpventil.

En viktig sak att påpeka är att man efter chiptrimning bör köra med blyfri 98 då 95:an exploderar okontrollerat när man chippat vilket kan resultera i spikningar i motorn, dvs. Den går inte lika bra, jämnt osv.

Chip finns hos bl.a.
KG Trimning, http://www.kgtrimning.com
BSR AB, http://www.bsrab.se
AutoTech Motor, http://www.atechmotor.com/

Avgassystem hittar du hos bl.a. AutoTech, Mekonomen, Micro... Bra märken på sportavgas är bl.a. JT-Super Flow, Simons, Ferrita, Remus osv. Märket spelar inte så stor roll egentligen, huvudsaken är att öka luftgenomströmningen från motorn och bakåt, så köp en hel sats, iaf 2½". Sportluftfilter finns på bl.a. Mekonomen, K&N säljer de bl.a. Det är kvalité på dessa filter.

Lycka till :wink:
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av sleepy
Tackar tackar

Jag återkommer säkert med mer frågor.

Sleepy
av sleepy
Hej igen....

Spelar det någon roll om man köper hela system inkl. kat eller bara från kat bakåt.
Användarvisningsbild
av Ramon
sleepy skrev:Hej igen....

Spelar det någon roll om man köper hela system inkl. kat eller bara från kat bakåt.
Nu vet jag inte hur det är på just din modell, men det brukar vara 2" från motorn (grenröret) och bakåt original ifall jag inte minns fel. Visst kan du köpa halvsats, blir en förbättring då med, MEN avgaserna kommer ju in i 2" fram till katten och sen blir det större ut, dvs. Det blir som en slags flaskhals. Ifall du köper ett komplett system, brukar ingå racekat i dessa, fast kan kosta en del, så har du jämnt flöde från motorn hela vägen ut, ingenting som stoppar luften i onödan. Det är det som är skillnaden.

Hoppas du förstår vad jag menar, men i och med att jag inte är säker på originalmåttet på din modell, så skulle jag ha tagit kontakt med en butik som säljer sportavgassystem, de borde veta, annars kan man ju mäta med tumstock ifall du har sådant.

Återkom gärna ifall det dyker upp fler frågor, inga frågor är för dumma, därför forumet finns till :wink:
av sleepy
Tack för all information...
av VinGummi
men det är väl inte bara att monter att nytt avgassystem för om motståndet blir mindre än vad styrboxen har info om att det ska va så kan man ju tappa hästkrater, eller har ja fel? :/
av Kojje
VinGummi skrev:men det är väl inte bara att monter att nytt avgassystem för om motståndet blir mindre än vad styrboxen har info om att det ska va så kan man ju tappa hästkrater, eller har ja fel? :/
På sugmotorer ja men turbomotorer vill bli av med avgaserna fort och lätt för att få bästa effekt därimot kan luftmassemätaren tycka att det passerar för mycket luft genom motorn och ge felkoder detta löser man med en uppdat av styrboxen (chip) orginal avgassystem på 2.0T är 2.25" och den återcirkulerande dumpventilen som sitter orginalmonterad på turbon klarar 400hk enligt autotech så enda anledningen till att byta ut den är väl att man har gott om pengar och vill ha ljudet samt problemen som KAN medfölja när man monterar öppen dump på en bil med LMM.
På min 2.0T kör jag med 3" främre rör (downpipe) racekat och sedan 2.5" från kat och bakåt.

Mitt tips är dock börja med att sätta i ett chip så får du en kvick och rolig 2.0T.
av Simon
Sen så skadar det inte att montera en dumpventil som iofs inte trimmar så väldans mkt, men den skonar turboaggregatet, dvs. Den slits inte lika fort med en dumpventil. Kan kosta från ca 1500kr och uppåt 10 000kr, allt beror på hur pass mkt man vill trimma så att säga. Dessutom så får man det überschöna "psssccchhhh"-ljudet efter montering av dumpventil.
Hur kan du rekomendera att montera en öppen dump på en s/v40, med LMM? Om han monterar en öppen dump på den så resulterar ju det i att datorn tror att bilen får mer luft än vad den egentligen får, som i sin tur resulterar i att datorn ordinerar mer bränsle som inte blir förbränd. Var tror du den hamnar? Kommer nog att bli dyrt att köpa ny katalysator varje år... Om mannen vill ha en öppen dump måste även hela styrsystemet mappas om för den mängd luft som dumpen släpper ut och då kostar det pengar. Dock går det ju att ha dumplocket så hårt spännt så att den inte dumpar så mycket, men då blir det ju baktryck i turbon i stället och den tar stryk. Det finns ingen tvekan om detta, ett av fallen kommer att ske, förr eller senare, med öppen dump.
Vilket är det mest effektiva sättet att trimma 2.0T motorn och kanske slippa undan så billigt som möjligt.
Jag skulle råda dig att ringa till Autotech och höra vad dom har att komma med. Tror en billig lösning vore chip, byta ditt nuvarande 12t turboaggregat till ett 14t turboaggregat, helsats sportavgas.
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag har då inte rekommenderat att montera en öppen dump! :shock: Jag är väl medveten om det du skriver om Simon.
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]