Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stollas
Jag har en Volvo XC70 D4 -16. Polestaroptimerad.

På senare tid kan bränsleförbrukningen bli onormalt hög. Ex tomgångslörning som ligger normalt på 0.6 l/h öka till 2 l/h.

Vid 80 km/h ligger den normalt på 0,5-0,7 l/mil men ibland hoppar den upp till 1,5 l/km.

Stannar jag och startar om motorn vid en högre förbrukning går den ner direkt till normala värden.

Man känner även vid ex trafikljus att den drar mer då det osar förbränd diesel tydligt.

Är det någon som har upplevt detta? Lite fundersam på vad det kan vara...
Den slutar inte dra onormalt förens man stänger av bilen, provat att åkt 10 mil med högre förbrukning då jag också trodde att det kunde vara regenereringen...

Det kan även gå tillbaka till normal om man gör en kickdown, så den växlar ner 2 vxl och varvar i 5000 rpm i en sekund.
Känns som att det spökar vid tillförseln av bränsle.
Det låter exakt som att en sotförbränning pågår.

Då blir förbrukningen markant högre, särskilt om man gasar på lite, automatiskt start/stopp fungerar inte, förbrukningen går inte ner till noll när man motorbromsar och det luktar bränt om bilen när man har stannat.
Men i en 2016 kan du lätt kolla. Du går in på DrivE-menyn i MyCar och ser vad som hindrar start/stopp från att fungera. I min 2012:a finns ingen sån uppenbar indikering.

Vid landsvägskörning håller en förbränning på i tre mil ungefär. Normalt sker den efter ungefär 100 mils körning.
Ja, fast det är klart, stänger man av så snart det börjar då dröjer det inte länge innan det drar igång igen. Då hinner ju inte mycket brännas bort innan man avbryter processen.
Stollas skrev:Vid 80 km/h ligger den normalt på 0,5-0,7 l/mil men ibland hoppar den upp till 1,5 l/km.
Jag tittade nu noga och kan säga att om du verkligen menar det du skriver där, då är det inte regenerering. Några 15 liter/mil handlar det inte om. Men den går lätt till 1,5 l/mil om man gasar bara lite grand.
Kör du där du normalt ligger på 0,5-0,7 l/mil är det inte oväntat om den når 0,8-1,0 l/mil. Men inte mer än så om du inte gasar på lite.
B30a i en 740?

har lite dåligt koll på varianterna, d[…]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]